Dzisiaj płyta absolutnie zakręcona. I od razu zachęcam osoby, które nie lubią awangardy, żeby spróbowały chociaż obejrzeć filmik skomponowany z teledysków do wszystkich piosenek. Ilu? A tak: czterdziestu. Nie, nie, to nie pomyłka, bowiem siódma w dorobku zespołu płyta The Residents, zatytułowana Commercial Album, to aż 40 jednominutowych piosenek. Płyta z tego co słyszałem, była typowana do wpisu do Księgi Rekordów Guinnessa. A poznałem ją bodajże dzięki Jerzemu Janiszewskiemu, w latach 80-tych ubiegłego wieku. Pamiętam jak powiedział w audycji: czterdzieści jednominutowych perełek...
I my dzisiaj te perełki sobie dokładnie obejrzymy. Najpierw jednak, żeby zrozumieć Commercial Album pozwolę sobie tutaj postawić własną tezę, którą postaram się udowodnić w dalszej części wpisu. Postawienie jej umożliwiły mi następujące fakty: zainteresowanie muzyką the Beatles i znajomość ich dyskografii, oraz obejrzenie filmiku z wszystkimi 40-oma klipami. Filmiku, którego wcześniej nie widziałem, a zobaczyłem kilka dni temu, gdy postanowiłem napisać o płycie. Ale po kolei.
Pierwsza płyta the Residents - awangardowego zespołu z USA (prawdopodobnie obecnie mieszkającego w San Francisco), którego skład nie jest do dziś nikomu znany, nazywa się Meet the Residents... Czy to przypadek, że nazwa pierwszego w amerykańskiej dyskografii albumu the Beatles wydanego przez Capitol (1964) brzmi Meet the Beatles? Porównajmy okładki...
Panów wydaje się być również czterech. Po tym wstępie pora na moją tezę. The Residents - Commercial Album jest awangardową wersją płyty Yellow Submarine Beatlesów. A film Commercial DVD, do którego zaraz przejdę to awangardowa wersja słynnej kreskówki czwórki z Liverpoolu.
Zaraz, ale tak w ogóle po co o tym wszystkim piszemy? Otóż płyta, która na początku wydaje się być jakimś żartem, jest miksem komedii, horroru i nostalgii. Obok żartobliwych piosenek porusza też bardzo istotne egzystencjalne tematy: śmierć, nieudane związki, źle ulokowane uczucia, lęki... Kto widział Yellow Submarine Beatlesów ten dobrze wie, że chwilami nie jest to wesoły filmik o miłości. Że obok zabawnych scenek i śmiesznych dialogów mamy tam chwile bardzo nostalgiczne jak choćby Elanor Rigby czy Only a Northern Song, tematy wcale nie do śmiechu...
O podobieństwach jeszcze wspomnę ale najpierw kilka ciekawostek. The Residents nagrali i zmontowali sami cztery teledyski, reszta powstała później. Natomiast promocja płyty odbyła się poprzez wykupienie czasu reklamowego w lokalnej TV i radio i nadawanie klipów jako reklam. Czyż to nie jest genialne? Czy nie przypomina to słynnych manifestów dadaistów, egzystencjalistów i innych? Po epoce dzieci kwiatów i love love love, epoce fuck off i no future punków, przyszedł czas na manifest antykomercji.
O podobieństwach jeszcze wspomnę ale najpierw kilka ciekawostek. The Residents nagrali i zmontowali sami cztery teledyski, reszta powstała później. Natomiast promocja płyty odbyła się poprzez wykupienie czasu reklamowego w lokalnej TV i radio i nadawanie klipów jako reklam. Czyż to nie jest genialne? Czy nie przypomina to słynnych manifestów dadaistów, egzystencjalistów i innych? Po epoce dzieci kwiatów i love love love, epoce fuck off i no future punków, przyszedł czas na manifest antykomercji.
Jak? Przez wydanie płyty czysto komercyjnej. Jak wygląda manifest? Jest prosty, zawiera zaledwie 5 punktów:
Zatem mamy kolekcję dżingli, a jeśli chcemy mieć POP puśćmy każdy trzy razy...
The Residents zaprosili do realizacji płyty wielu wykonawców (TUTAJ): Snakefinger, Chris Cutler, Fred Frith, Lene Lovich, Andy Partridge i innych. Płyta nagrywana była od września 1979 do lipca 1980. Jak wspomniałem Phonogram i Celluloid Records zasponsorowało nagranie czterech klipów nazwanych One Minute Movies, czyli piosenek: Moisture, The Act of Being Polite, Perfect Love, i Simple Song:
Moisture
Act of being polite
Perfect Love
The Simple Song
To teraz pora na wszystkie filmiki razem, czyli Commercial DVD. I tutaj mamy już kompletny odlot. Więc może zastanówmy się co reklamują poszczególne piosenki, pozwolę sobie również zamieścić teksty. Jeśli interpretacja nie będzie dla mnie jasna, pozostawię ją z samym tekstem (w nawiasie podaję nazwiska realizatorów klipów - dżingli).
1) Easter Woman (Stephane Ricard):
Down, feeling down
I'm down, down down
Down, feeling down
I'm down, down down
Easter woman came today
And took away my wife
Took her through an open doorway
To the afterlife
I'm down, down down
Down, feeling down
I'm down, down down
Easter woman came today
And took away my wife
Took her through an open doorway
To the afterlife
Model żony w epoce socjalizmu we Wschodniej Europie, czyli czerwone łapska i szare blokowisko...
2)Perfect Love (John Payson):
There's something I must tell you
There's something I must say
The only really perfect love
Is one that gets away
There's something I must say
The only really perfect love
Is one that gets away
Jedyna miłość warta uwagi to ta, która odchodzi, inne osiągają wzloty i upadki ale zawsze są do dupy, co udowadniają w sposób pokazany w klipie...
She called my friend a picnic boy
I never could stand that
Oh, she called my friend a picnic boy
Said he was too fat
Fat
I left her in the early morning
Looking at the rain, ohoh!
I found I could not take the pressure
So I took the train, ho!
4) End of Home (the Residents):
Darkness fell upon the garden
As I sadly sat alone
Dreaming of the end of summer
And again the end of home
Our love was like a flowing river
Deeper still than what it seemed
It consumed my waking hours
Creeping deep into my dreams
Pierwszy bardzo smutny utwór o końcu ludzkich uczuć, choć trudno jest wnioskować czym spowodowany był ów koniec domu, widać na teledysku że zawala się, a na twarzy bohatera pojawia się łza smutku...
5) Amber (Doug Carney):
Life is just a situation
Life is just a game
Life is just a whirlwind
And it's calling out my name
Amber were the autumn leaves
And amber was her skin
Amber was the evening
When the whirlpool pulled her in
It was irresistible
Was what she used to say
Like the sound of running horses
Early in the day
Przechodzimy do utworu typowo satyrycznego, z nieco absurdalnym tekstem. A co do klipu, cóż... jest równie zabawny jak i tekst. Mówiąc w skrócie: shit happens
6) Japanese Watercolor (Martin Redlich) - utwór instrumentalny, japonka, która zanurza się we wodzie, ma w dalszej części klipu pomalowaną tradycyjnie dla kobiet w towarzystwie, twarz. W tle fabryka, w końcu czerwony napis for sale. Biały i czerwony to barwy japońskiej flagi, ale czy coś więcej autor miał na myśli?
7) Secrets (The Penguin Bros):
Something's going on between them
Something I can see
Nobody seems to pay attention
So it's up to me
They're always touching
Always looking
In a secret way
I thought that I might cut them deep
Teledysk w konwencji horroru, wizje senne albo urojenia głównego bohatera, fobie i strach rządzące ludzkością. W pewien sposób sami doprowadzamy do ich powstawania...
8) Die in Terror (Incorect):
She said she wished to die in terror
Screaming in the night
To feel the crawling flesh of panic
As her hair turned white
She also had a pretty little
See-through negligee
I often wonder where she went
And if she got her way
9) Red Rider (Casey Stockdon):
Cellar doors were open
For the storms were out that night
The night reflected from the leaves
The sky was still too bright
I saw her passing as the wind
Was rising in the air
She rode upon a red bicycle
And she had red hair
Jedna z moich ulubionych piosenek na tym albumie. Teledysk o wynalazcy, który stara się skonstruować pojazd za wzór biorąc kury, którym z nieznanych bliżej powodów zakłada czerwone opaski. Zostaje załatwiony przez obrończynię zwierząt - rudowłosą dziewczynę na rowerze...
10) My Second Wife (Jean-Charles-Finck):
Yesterday my second wife fell in the afternoon
Slipped into hysteria and talked about the moon
Well this was only temporary so the doctor said
So I watched a football game and she went off to bed
Trudny temat, być może jest to tylko czarny humor, a może chodzi o coś więcej, jak na przykład o przemoc w rodzinie...
11) Floyd (John McNaughton): instrumentalny utwór Bóg, diabeł i karuzela życia..
12) Suburban Bathers (Incorect):
Suburban bathers own the sea
But just between you and me
The sun has never fully set
That's seen the bather fully wet
I see the sea
The sea sees me
They seem to run to morning light
And crash the boards between the night
If they'd learn to love themselves
They might survive the murky depths
I see the sea
The sea sees me
If I'd learn to love myself
I might survive the murky depths
Różne mogą być interpretacje tego tekstu, niemniej do wspaniałej muzyki mamy bardzo poetycki tekst ze znakomitym zbitkiem: I see the sea the sea sees me. Może być to tekst o najeździe zamiejscowych na miejskie plaże, ale może to być też utwór o głębokim podłożu erotycznym...
13) Dimples and Toes (John Sanborn):
She is unhappy and even unkind
She would not listen but I do not mind
Kissing her dimples and touching her toes
She is attractive but very restrained
Slightly because of worry and strain
I was her father a long time ago
Kissing her dimples and touching her toes
Piosenka o ojcu, który dostrzega przemijający czas oglądając swoje dziecko. Pod koniec pojawia się słowny manifest - warto zatrzymać film i przeczytać...
14) The Nameless Souls (Bardi):
She was just uncaring
She was just untrue
She was just indifferent
What else could she do?
I was just a stranger
I was just subdued
I was just uneasy
What else could I do?
We were just the nameless
Souls that sit inside
Wishing that we were
Someone on the outside
Wishing that we were
The ones on the outside
Wishing that we weren't
The ones who were stuck
15) Love Leaks Out (the Residents):
Hour by hour
Day by day
Love leaks out
And goes away
Miłość ucieka dzień za dniem.. Być może tak, jak starzejąca się twarz bohatera teledysku...
16) Act of Being Polite (Bill Domonkos)
I found her crying in the morning sitting in a chair
She was wrapping something up and wrapping it with care
I didn't mean to hurt her when I fell asleep last night
I was just exhausted from the act of being polite
Oh yes I was just exhausted from the act of being polite
Kolejny minihorror, czyli z pamiętnika mordercy psychopaty, wyczerpanego aktem bycia niegrzecznym.
17) Medicine Man (Andrew Coehler)- znakomity utwór instrumentalny, ale i teledysk w stylu obrazów Hieronima Boscha, nadchodzi wielki kataklizm...
18) Tragic Bells (Chip Lord):
Tragic bells are ringing for me
Tragic bells are ringing in my ear again
And I don't know why I'm going on
Bardzo smutny utwór wpisany w obraz wielkiego miasta, nieco przypomina klimatem Shadowplay Joy Division, oczywiście klimatem obrazu nie muzyki.
19) Loss of Innocence (Jim Ludtke/the Residents)
Amusement parks are caked with sounds
A solid hunk of meat
A barker's sweat flings from his tongue
His tattoo shines with heat
A wary stranger stands and sways
Enraptured by his stance
Two-headed goats come stumbling by
And give a troubled glance
The barker looks into the eyes
The stranger tries to bend
The barker swears to more delights
For all who seek within
The stranger enters canvas doors
And smells the fresh cut hay
The barker points to Siamese twins
The stranger looks away
The eyes of horse faced women
Watch the few who wander through
They sense the tension in the air
And smell the sweet taboo
A heart beats fast against a chest
The stranger leaves the tent
The waves of people drown the sounds
Of loss of innocence
Piosenka poświęcona pamięci Jima Ludke (1954-2004), który był między innymi twórcą gier komputerowych inspirowanych muzyką the Residents (TUTAJ).
20) The Simple Song (Eun-Ha Paek):
We are simple
You are simple
Life is simple, too
Życie jest jak bańka mydlana...
21) Ups and Downs (Cedric Mercier):
She was opening up an elevator
On a rainy day
Sitting on a little stool
And looking far away
When I asked if she would like to take me
To another floor
She laughed and said she probably would
And then she closed the door
Prosty tekst ale obraz należy chyba do najbardziej zakręconych - witajcie w świecie awangardy..
22) Possessions (Rajenda Serber):
Some are into silver
Some are into gold
Some are into having
Something nice to hold
Pogoń i zdobywanie kolejnych szczebli kariery nigdy się nie kończy, zawsze jest coś wyżej... Czy zatem warto?
23) Give It to Someone Else (Rich Shupe):
I wanted to give it to someone else
And hear what they would say
I wanted to give it to someone else
And watch them as they played
I left it helpless all alone
And waiting on the floor
Squirming just a little bit
And looking at the door
He would take it as he wished
And I would listen in
Documenting as I would
The sound of slapping skin
I wanted to give it to someone else
And hear what they would say
I wanted to give it to someone else
And watch them as they played
I wanted to give it to someone else
And watch them as they played
Wynalazca uszczęśliwiający innych, wszystko jednak na darmo bo obdarowywani są na zbyt niskim szczeblu rozwoju.
24) Phantom (Rosto A.D.) - utwór instrumentalnym jeden z muzyków jest duchem. Trudno powiedzieć, czy pasiaki pojawiające się zamiast ubrań są jakimś nawiązaniem od wojny.
25) Less Not More (Takeshi Murata):
The railings of the bridge
Were moving by the glass
The opportunity to leave
Was coming up fast
The situation passed across my
Mind once more
And I decided that I needed
Less not more
Less not more
Less not more
Wydaje się, że piosenka opisuje wahania związane z próbą samobójczą, jednak teledysk do tego nie nawiązuje.
26) My Work Is So Behind (Gunter Segers):
Smoke was feeling up the house
A burning yearning heat
The cats were watching through the haze
And licking at their feet
They were licking at their feet
A caller came and looked at me
And asked me if I'd mind
I said I would not normally
My work is so behind
I'm just way behind
The fire it sparkled in his smile
And then beneath his skin
And so he jumped right in right in
And so he jumped right in
27) Birds in the Trees (Steven Cerio/ Rich Shupe):
Birds in the trees
Shook dust from their wings
I thought of the heartaches
That shattered our love not long ago
Birds in the trees
Now asleep
Jeden z najlepszych utworów na płycie. Pierwsze dwa wersy to poetyckie mistrzostwo. Połączenie klimatu egzystencjalnigo z uczuciami, czyli miłość w wielkim mieście..
Warto zwrócić uwagę na łodź płynącą po niebie i wyglądające z niej głowy członków zespołu. Na tym opieram tezę, że płyta jest awangardową wersją Yellow Submarine the Beatles. Ale jest 20 lat później, ponuro i z epoki dzieci kwiatów świat przeszedł w czasy lęków egzystencjalnych...
Warto zwrócić uwagę na łodź płynącą po niebie i wyglądające z niej głowy członków zespołu. Na tym opieram tezę, że płyta jest awangardową wersją Yellow Submarine the Beatles. Ale jest 20 lat później, ponuro i z epoki dzieci kwiatów świat przeszedł w czasy lęków egzystencjalnych...
28) Handful of Desire (Kar Aermann):
Sinews crackled in the heat
Of noonday raptured thrill
A moisture laden syncopated
Automated drill
A handful of desirous needs
That's much too soon fulfilled
29) Moisture (John Sanborn):
Someone saw a strange amount
Of moisture on her lips
And it was also seen upon
Her arms and on her hips
No one knows exactly
Who she was or how she died
But when they opened up her purse
They found a snail inside
Ta piosenka również moim zdaniem jest hitem. I nie dziwię się, że ludzie odbierali teledyski jako minireklamy. Zawilgocona kobieta w której portmonetce znaleziono po jej śmierci ślimaka. Klimat kompletnie odjazdowy...
30) Love Is... (Eric Montchaud):
Love is only loneliness
Divided by another
Love is only living for the lonely
Love is only loneliness
Divided by another
And I know that life is lonely
31) Troubled Man (Leigh Barbier/ the Residents):
His wife had left him long ago
For someone without skin
And now he faced the mirror
And he saw a doubled chin
He was having trouble
And he'd had it for a while
His doughter died a year ago
She was his only child
Króka opowieść o życiu stażejącego się człowieka, który stracił najpierw żonę, później córkę, ale nie stracił sił by oglądać love story w kinie..
32) La La (Geert Vandenbroele):
La la la la la la la la la la
La la la la la la la la la la
La la la la la la la la la la
La la la la la la la la la la
La
I znowu niczym w kreskówce the Beatles pojawiają się członkowie zespołu.
33) Loneliness (Fabrice Fouquet):
I came upon it in the night
And left it in the rain
And from that moment to today
I've never been the same
I knew not what the weather meant
When he said goodbye
I only know this loneliness
Will never make me cry
Make me cry
34) Nice Old Man (Gert Vandenbroele):
Something smiling sweetly
Something tall and thin
Something deep within my heart
Reminded me of him
He was not my lover
He was not my friend
He was just a nice old man
Who played the violin
35) The Talk of Creatures (Bulk Foodveyor):
Mumbling weighs upon my mind
The talk of creatures in my spine
A contest fought between two souls
To know which thought that each controls
They argue deep into the night
Displaying wrongs, inciting rights
They sing their songs with unknown tones
And keep the beat upon my bones
36) Fingertips (the Residents):
Something faintly emanating
Perfume and decay
Whispered lightly in the wind
That she had got away
Longing for the touch of something
Soft upon my face
I thought about her fingertips
And not her lack of grace
37) In Between Dreams (Roscoe Chapp)
38) Margaret Freeman (Niffer Desmond):
Margaret Freeman had a body
Unlike any I'd seen
It seemed to drip her mental thoughts
Like much too warm ice cream
One day while she washed the dishes
In the nude I saw
How her mother's sodden ways
Had rubbed her rib cage raw
Prawdopodobnie chodzi o aktorkę amerykańską urodzoną w 1942 roku.
39) The Coming of the Crow (Jean-Michel Roux)
40) When We Were Young (Veber Veber)
Do DVD dołączone są jeszcze dwa filmiki bonusy: Shut Up Shut Up i I Was Alone. A poniżej zestaw wszystkich filmów, na prawdę polecam.
I cała płyta do dosłuchania:
Myślę, że Ian Curtis, który tak lubił powieści Williama S. Burroughsa (TUTAJ) byłby zachwycony tą płytą. To przecież podobny, odlotowy klimat. Nie zapomnijcie, że poznaliście go dzięki nam.
Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.
Strona zespołu (również niezły odlot, ale bardzo profesjonalna) TUTAJ
The Residents, Commercial Album, Ralph Records, 1980, produkcja: the Residents. Tracklista: Easter Woman, Perfect Love, Picnic Boy, End of Home, Amber, Japanese Watercolor, Secrets, Die in Terror, Red Rider, My Second Wife, Floyd, Suburban Bathers, Dimples and Toes, The Nameless Souls, Love Leaks Out, Act of Being Polite, Medicine Man, Tragic Bells, Loss of Innocence, The Simple Song, Ups and Downs, Possessions, Give It to Someone Else, Phantom, Less Not More, My Work Is So Behind, Birds in the Trees, Handful of Desire, Moisture, Love Is..., Troubled Man, La La, Loneliness, Nice Old Man, The Talk of Creatures, Fingertips, In Between Dreams, Margaret Freeman, The Coming of the Crow, When We Were Young
Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.
Strona zespołu (również niezły odlot, ale bardzo profesjonalna) TUTAJ
The Residents, Commercial Album, Ralph Records, 1980, produkcja: the Residents. Tracklista: Easter Woman, Perfect Love, Picnic Boy, End of Home, Amber, Japanese Watercolor, Secrets, Die in Terror, Red Rider, My Second Wife, Floyd, Suburban Bathers, Dimples and Toes, The Nameless Souls, Love Leaks Out, Act of Being Polite, Medicine Man, Tragic Bells, Loss of Innocence, The Simple Song, Ups and Downs, Possessions, Give It to Someone Else, Phantom, Less Not More, My Work Is So Behind, Birds in the Trees, Handful of Desire, Moisture, Love Is..., Troubled Man, La La, Loneliness, Nice Old Man, The Talk of Creatures, Fingertips, In Between Dreams, Margaret Freeman, The Coming of the Crow, When We Were Young