piątek, 4 października 2024

Niezapomniane koncerty: Kairos Creature Club w radio KEXP - nowa odsłona Throwing Muses


Zacznijmy od występu w KEXP. Ciekawy skład - prosty: bas, gitara/klawisze, wokal i dwie perkusje (no i jedyny mężczyzna na jednej z nich). To, jak i brzmienie, rodzi pierwsze skojarzenia - to wczesne Throwing Muses, takie z okresu mniej więcej albumu University. I sprawdza się powiedzenie, że simple is beautiful. Podoba się, zwłaszcza nieco bardziej niż u TM miękkie brzmienie, choć TM ewidentnie pobrzmiewa zwłaszcza w pierwszym (Exile) i drugim utworze (Strangers).

Wygnanie

To inni narobili tego bałaganu, SOS
To ja jestem dobra w tej grze, SOS
Nie wchodź do środka
Gdybym tylko mogła zniknąć, sama
Odeszłam
Wszyscy inni nie śpieszcie za mną wszystko
będzie w porządku
Gdybym tylko mogła zniknąć sama
Odeszłam
Róbcie to wolno
Może znajdę drogę do domu
Zamykanie drzwi i okien
Zamknij je, połknij klucz
Zamykanie drzwi i okien
Zamknij je, połknij klucz
Szukanie pomocy, której nie potrzebuję, nie ustanie
Prowadząc życie, które błędnie odczytują
Podejmij walkę
Gdybym tylko mogła zniknąć, sama
Odeszłam
Nie śpieszcie się, może ze mną będzie wszystko w porządku
Gdybym tylko mogła zniknąć 

Odeszłam
Wszyscy inni traktują to na spokojnie
A ja może znajdę drogę do domu...

Piosenka o ucieczce od dnia codziennego i poszukiwaniu drogi do wolności.

Obcy 

Gdy włączą się światła, szybko się skoncentruj
dziwny nowy świat, patrzysz na mnie
Kiedy zakręci mi się w głowie, spojrzę na morze
martwy świat spoglądający na mnie
Nic dla mnie, to dziwniejsze niż mi się wydaje
Czy coś znajdę, a może zostanę odnaleziona?
Mam misję, nikogo w pobliżu
Próbując ciężko oddychać, rozszyfruj kod dedykowany dla mnie
A kiedy coś pójdzie źle, zabierz to ode mnie
drugi stres jest silniejszy niż porażka
Uśpij mnie, staram się śnić
Czy znajdę, czy zostanę odnaleziona?
Mam misję i nikogo w pobliżu
Czas ucieka
Mam misję i nikogo w pobliżu 
 

Deleuzean jest bardzo dynamiczny, jak na piosenkę o zawirowaniach miłosnych przygodach przystało. Tutaj Glenn Van Dyke - gitarzystka i wokalistka wspomaga się klawiszami. Skoro już doszliśmy do składu, to na perkusji i wokalu udziela się współzałożycielka zespołu:  Lena Simon. Jako perkusista wspomaga ją Kevin Jackson, a na  basie (rodem od Paula McCartneya) udziela się Caroline Rose, która również podśpiewuje. 

Strona www zespołu (TUTAJ) jest bardzo lakoniczna, niestety nic się z niej nie dowiemy, możemy jedynie zakupić ich album do którego jeszcze wrócimy, i obejrzeć klipy. Za to z wywiadu z Leną Simon możemy dowiedzieć się więcej.


Tak więc nazwa ma swoją genezę we wczesnej aktywności muzycznej Leny, która sięga Seattle i roku 2013. Bierze się od starożytnego egipskiego władcy, którego ojcem był faraon, lub inny możny tamtego świata. To sprawiło, że uprzywilejowana pozycja społeczna spowodowała przedwczesne zdobycie przez niego władzy. Nazwa uosabia uczucie towarzyszące tej uprzywilejowanej pozycji. To geneza słowa Kairos, natomiast Creature był pseudonimem artystycznym Glenn Van Dyke. Reszta to Klub wkoło tych dwóch osób...
Foto ze strony LINK.
 
Dalej dowiadujemy się, że Lena współpracowała z takimi zespołami jak King Diard i Lizard Wizard (choć nam nic te nazwy nie mówią). Dowiadujemy się też, że Kairos Creature Club stawiają na muzykę niekonwencjonalną, a styl utworów może znacznie się od siebie różnić. W tym miejscu Lena nawiązuje do różnic stylistycznych w twórczości the Beatles. Ta nieco zawikłana stylistyka sprawia, że publiczność nie bardzo wie jak reagować podczas koncertów i podczas nich, zwłaszcza na początku, trawi ich muzykę. Następnie w wywiadzie pojawia się omówienie tekstów kilku piosenek.

A propos, całość występu kończy mocno improwizowany Good Company, nieco mniej udany, a w wywiadzie w KEXP - po ostatnim utworze, opowiadają o eksperymentalnej naturze swojej muzyki i genezie pierwszego singla. Jest też kilka zdań o nowym albumie, ten zostanie u nas niedługo zrecenzowany.     

Tyle na dziś, dla nas to wielkie odkrycie. 

Czytajcie nas, codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie. 


Kairos Creature Club w KEXP, 31.07.2024, tracklista: Exile, Strangers, Deleuzean, Good Company.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz