niedziela, 19 stycznia 2020

Z mojej płytoteki: Jon and Vangelis - the Friends of Mr. Cairo

Już myślałem, że dopadła mnie skleroza, bo dziś, kiedy położyłem na talerzu drugą w karierze płytę duetu Jon i Vangelis i usłyszałem pierwszy utwór, byłem pewny że to będzie utwór tytułowy... Tak jednak się nie stało, usłyszałem  I'll Find My Way Home - piękną i nastrojową balladę o miłości i o tym jak dwoje ludzi odnajduje wspólną drogę, którą podąża... Krótki research w sieci spowodował, że doznałem olśnienia, mam w kolekcji drugie wydanie! Na pierwszym rzeczywiście otwarcie to utwór tytułowy... Odetchnąłem...


Po nim lekkie ożywienie - State of Independence  - hymn o miłości:

Brzmi jak sygnał od ciebie
Zabierz mnie, abym poznał twój dźwięk
I wezmę cię do mego serca
Miłość jak sygnał, którym wołasz
Dotyka mojego ciała, mojej duszy
Przyniesiony do mnie, spotkasz mnie tutaj
Dom będzie świątynią dla twojego serca
Dom będzie ciałem dla waszej miłości
Tak jak woda święcona na moich ustach

Beside - kolejna piosenka o miłości, której kluczowym wersem jest:

Każda myśl trwa tak długo
Jak długo jest planowana
Wydaje się, że nie ma końca
Dla zła lub dobroci w człowieku 

The Mayflower - piękna ballada o żeglarzach tułaczach poszukujących sygnałów od nawigatorów, z zupełnie niesamowitym zakończeniem jest ostatnim utworem na stronie A albumu

Stronę B otwiera tytułowy  i oczekiwany The Friends of Mr Cairo - początkowo dynamiczny i pełen efektów, nawiązujący do filmów z lat 30 - tych i 40 - tych minionego wieku. Pełen filmowych dialogów jednak z czasem wycisza się i padają te słowa:

Kochanie, och, kochanie, po prostu ich zobaczyć
Grających na srebrnym ekranie, 
Clark Gable, Fairbanks, Maureen O'Sullivan
Fantazja wypełniłaby moje życie a ja
Przecież tak bardzo kocham fantazję
Widziałaś w świetle poranka
Ja na prawdę rozmawiałem z bogami
I miałem zaszczyt być takim, jakim jestem do teraz
By być z tobą. Być z tobą
Po nim Back to School - piosenka której nie powinno być na płycie. Album kończy Outside of This (Inside of That) bardzo retrospektywna ballada o życiu...

Mamy rok 1981, zaledwie rok od wydania przez Joy Division albumu Closer - arcydzieła depresyjnych brzmień. Jon i Vangelis jednak, żyją w zupełnie innym klimacie. Pokazują nam, że obok przestrzeni cierpienia i bólu ludzkiej egzystencji świat może mieć zupełnie inny wymiar. Dziś właśnie możemy spokojnie go eksplorować.  

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.
 

Jon and Vangelis - the Friends of Mr Cairo, Polydor 1981, producent: Vangelis, tracklista: I'll Find My Way Home, State of Independence, Beside, The Mayflower, The Friends of Mr Cairo, Back to School, Outside of This (Inside of That).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz