niedziela, 20 czerwca 2021

Trees of Eternity: Aleah Starbridge - głos anioła

 


Wyobraźmy sobie, że z Katatonii zabieramy gitary, charakterystyczne riffy, wszystko nieco łagodzimy poprzez dodanie gitary akustycznej i klawiszy.

Mamy już przepis na muzykę. A co z wokalem?

Wyobraźmy sobie, że dodajemy kobiecy wokal, który jest tak delikatny, że w jednym z komentarzy na YT ktoś napisał, że to głos anioła. Chodzi bowiem o wokale wyjątkowe, bo  urodzonej w Afryce, a mieszkającej w Szwecji - Julia "Aleah" Liane Starbridge, znanej pod pseudonimem Aleah. To ze spotkania jej z fińskim  gitarzystą metalowym, a później partnerem życiowym, Juha Raivio, dochodzi do utworzenia projektu Trees of Eternity

I rzeczywiście w zespole gra dwóch exgitarzystów Katatonii, co wiele wyjaśnia.

Ale to nie wszystko. 

Zespół bowiem nagrywa teledysk, do piosenki Sinking Ships, promującej jedyny album grupy, co wygląda następująco:


Przejdźmy zatem do albumu (poza demo Black Ocean, jedynego) czyli Hour of the Nightingale (Godzina Słowika) z 2016 roku. 

Płyta jest po prostu znakomita od początku do końca, pomijając nieco kiczowatą okładkę. Już na wejście jest mocno - My Requiem, 

Światło
Intensywne, jasne
Ponownie ustawia mój rdzeń
Soczewki szeroko otwarte
Wchodząc w formę
Odcisk życia

Za późno wołasz moje imię
By podnieść mnie z grobu
Żyję w pamięci, zostanę
Jeśli unikasz tych wód, gdzie leżę

Noc
Zasłony opadają
W cień 
Błądzę
Tracę wszystko, co znalazłam
Ku mojemu własnemu przerażeniu
Mój czas dobiegł końca

Za późno wołasz moje imię
By podnieść mnie z grobu
Żyję w pamięci, zostanę
Jeśli unikasz tych wód, gdzie leżę

Zostaw mnie na wieczny odpoczynek
Jestem zbyt wyschnięta, by wzrosnąć
Aby spróbować wykryć
Jakiekolwiek światło na końcu tunelu…

Za późno…

Bardzo interesujący, dojrzały tekst jeśli chodzi o 38 - latkę, bo to właśnie Aleah pisze teksty. OK, zatem słuchajmy dalej. Eye of Night, znowu ponury tekst, zakończony konkluzją, że nie ma wiary o którą można się oprzeć. Podobne klimaty panują w Condemned to Silence - artystka boi się zapomnienia, nie śmierci..

Ocal moją nieśmiertelną duszę
Z własnych sieci
Od losu gorszego niż śmierć
Skazania na milczenie
Odwrócić się
By implodować i zanikać

Powolutku zaczyna wyłaniać się wizja concept albumu, na zasadzie jakiegoś upiornego pamiętnika... Bowiem A Million Tears  znowu przenosi nas w klimat odchodzenia. Piękny refren, dodaje niesamowitego patosu tej pieśni...

Proszę, zostań tu ze mną
Po prostu trzymaj mnie, gdy wykrwawiam się do cna 
Spójrz w głąb mnie 
Po prostu spójrz gdzieś obok 
Obok strachu w moich oczach

Jeden z lepszych utworów na albumie, choć jak dotychczas słabych nie było. Hour of the Nightingale... 

Obejmij to
Jak słowik pieśń
W najciemniejszej godzinie cieni, do której należy
Jej głos, w którym odbijają się kolory świtu

I przebijają jak strzała przez burzę.

I znowu ten znakomity anielski głos. Ile można dzięki takiemu nieziemskiemu głosowi rozpościerać pejzaży... Mamy tutaj tylko gitarę, nieco elektroniki w tle - wokal załatwia resztę, a w zasadzie całość... 

The Passage  to kolejna refleksja o przemijaniu. 

Matka czasu oddycha
Przywołuje jesienne liście
Obracając kołem historii
A "Ciągła Zmiana" oto jej imię

I słuchacz zaczyna być kompletnie oczarowany, nie tylko tembrem, ale i spokojem jaki niesie w sobie wokal Aleah. Ona śpiewa zupełnie bez emocji, jakby recytuje swoje teksty - wiersze, pogodzona. Właśnie, ale z czym? Broken Mirror to kolejna odsłona siły spokoju:

Chwila, w której jestem rozdarta między dwiema falami
Ale wszystko, czego potrzebuję, 
mam w sobie

Black Ocean ma bardzo prywatne przesłanie, biorąc pod uwagę, że autorka tekstu jest w związku z kompozytorem...

O mój kochany
czy przetrwam tę noc?
Przyćmieni
przez nasze umysły

Czy będzie nas dalej splatać?
Ocean
Głębokiej i niekończącej się nocy
Ocean
Wołając nas od wewnątrz...

Ocean
Głębokiej i niekończącej się nocy
Ocean
Wołający od wewnątrz

Sinking Ships, do którego teledysk zamieściliśmy powyżej to zupełne arcydzieło. Nie dziwi, że został wybrany na utwór promujący album...

Poznać ją to zobaczyć
że nic nie jest takie jak się wydaje
Ona pokaże ci swoją prawdziwą twarz, kiedy będziesz już 
pozbawiony wszelkiej wiary
Słodki tyran, 
układający kurs, inny niż potrzebujesz
Aby wysłać cię przez zasłony
wieczności

Otwórz mnie albo zejdę na dół
na tym tonącym statku, nie zostawiaj mnie 
tonącej
Woda wciąż niesie dźwięk
mojej wiecznej prośby
i wszystko to, co tu znalazłam

I wszystko, czym będę…

Woła cię z mirażem
Tego, co chcesz zobaczyć
Wpadasz w jej ramiona
A ona niszczy wszystkie twoje marzenia 
Słodka przemoc, której celem jest rozbicie skorupy z której krwawisz
I wysłanie cię na drzewo Wieczności.

Otwórz mnie albo zejdę na dół
na tym tonącym statku, nie odchodź
nie pozwól mi utonąć
Woda wciąż niesie dźwięk
mojej wiecznej prośby
I wszystko co znalazłem

I wszystko, czym będę…

Znakomita wokalistka żegna się z nami piosenką Gallows Bird... Ale my wiemy, że to poprzedni utwór - Sinking Ships - był tym ostatnim...

Ze łzami w oczach i bólem w sercu żegnamy naszą piękną przyjaciółkę Aleah Starbridge. Nie da się opisać słowami jaka to strata dla każdego kogo duszę dotknęła. Twój ogień płonie w naszych sercach...

/przyjaciele z zespołu Draconian/

Moje serce jest złamane i rozdarte ale postaram się napisać kilka słów. Straciłem miłość mojego życia - moją partnerkę życiową i inspirację muzyczną przez ostatnie 7 lat. Nie ma słów by wyrazić moje cierpienie. Jej muzyka zostanie na zawsze z nami. Album Trees of Eternity zostanie wydany i będzie to najbardziej niesamowity album jaki powstał. Oboje kochaliśmy go od początku do końca i jestem dumny, że mogłem w nim uczestniczyć...

Powodzenia moja miłości, byłaś zbyt wrażliwa i zbyt piękna by żyć na tym świecie. Ale twoja muzyka będzie żyła tutaj na zawsze. Dziękuję ci za wszystko, to był wielki zaszczyt być tutaj do ostatniego tchnienia.

/Juha    

Aleah Starbridge zmarła na raka zanim wydano album... Miała zaledwie 39 lat... 

I tak jak Ian Curtis pozostawił nam na Closer swój testament, tak wiedząc co stało się ze znakomitą wokalistką zupełnie inaczej odbiera się ten album...



Gdy unoszę cię na pokład
Powstaje krąg
Horyzont do horyzontu
Życie zaczyna się tam, 
Gdzie kończy się podróż

/Julia "Aleah" Starbridge, 1.07.1976 - 18.04.2016/  


Trees of Eternity - Hour Of The Nightingale, Svart Records 2020, tracklista: My Requiem, Eye of Night, Condemned to Silence, A Million Tears, Hour of the Nightingale, The Passage, Broken Mirror, Black Ocean, Sinking Ships, Gallows Bird.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz