niedziela, 23 lipca 2023

Z mojej płytoteki/ Peel Sessions: Dead Can Dance


Istnieje negatywna opinia, wyrobiona jeszcze w czasie kiedy był z nami Tomek Beksiński, o wznowieniach. Tomek uważał, że zespoły upychają na nich odrzuty z sesji, a wszystko tylko po to, żeby zwiększyć sprzedaż - wiadomo fani zawsze kupią. I jest w tym wiele prawdy, bowiem często odsłuchiwanie albumu kończy się tam, gdzie kończył się kiedyś oryginał. Mam tak na przykład z Warsaw - dodanie do oryginału Gutz, czy At A Later Date - piosenek napisanych we wczesnej fazie istnienia zespołu przez Petera Hooka, powoduje wręcz niechęć do reszty materiału. To jeden z wielu przykładów, które można mnożyć, weźmy choćby wznowienie debiutu Clan of Xymox - trudno wytrzymać dodany na nim remix utworu A Day, i tak dalej. 

Ale są wznowienia które warto mieć, jak choćby te Joy Division, na których pojawiły się nieznane wcześniej nagrania z koncertów, czy choćby wznowienie omawianego dziś albumu. Nie ukrywam, że posiadam debiut Dead Can Dance na CD, na którym dodano jako gratis utwory z ich singli (całość opisaliśmy TUTAJ). I kiedy jakiś czas temu wpadła mi w ręce okazja zakupu winyla z Garden of The Arcane Delights, zrobiłem to bez zastanowienia, zwłaszcza że to oryginał z 4AD w dodatku podwójny (okładkę projektował sam Brandon Perry). Przyzwyczajony do ukazujących się obecnie remasterów na 180 gramowych podwójnych winylach byłem przekonany, że to wyłącznie Garden of The Arcane Delights rozbity na dwa winyle. 

Jakże zdziwiłem się, kiedy ostatnio robiąc sobie wieczór z muzyką zespołu odkryłem, że owszem, maksisingiel wytłoczony jest na pierwszej płycie (opisanej TUTAJ), i co ciekawe to (typowe dla 4AD) płyta jest na 45 rpm, za to drugi winyl (ten już jest na 33 rpm) to sesje dla Johna Peela! Dokładnie osiem piosenek, bowiem zespół podczas dwóch sesji wykonał na każdej z nich po cztery.

Pierwsza sesja (Instrumental, Labour Of Love,  Ocean, Threshold) odbyła się 19.11.1983 roku w Media Vale 4 Studio (nadane w audycji Peela 28.11.1983 roku), jej producentem był Dale Griffin, a inżynierem dźwięku Martin Colley. Zespół wystąpił w składzie: Brendan Perry (gitara, śpiew, instrumenty perkusyjne), Lisa Gerrard (śpiew), James Pinker (perkusja), Scott Roger (gitara basowa), Peter Ulrich (bębny). Na niej nagrano piosenki 5 i od 2 do 4 z listy poniżej (wersja z YouTube ma przestawione dwa utwory). Pierwszy i drugi to mniej znane piosenki zespołu, a kolejne dwie (Ocean i Treshold) pochodzą z debiutu pt. Dead Can Dance.

Druga sesja (Flowers Of The Sea, Penumbra, Panacea, Carnival Of Light) miała miejsce 2.06.1984 roku w Studio Media Vale 5 z tą samą obsadą realizatorską i w identycznym składzie zespołu (YT poniżej - utwory 1, oraz 6-8). Nadane zostały po raz pierwszy w audycji 13.06.1984. Pierwszy utwór wyszedł na bootlegach, In Power pochodzi z Garden of The Arcane Delights podobnie jak ostatni utwór, czyli Carnival of Light.

Jasne jest, że najważniejszą piosenką z tego wydawnictwa, jak i chyba w całej karierze zespołu, jest In Power We Entrust - swoisty hymn gotyku. Wykonany tutaj wręcz idealnie...

Wierzymy w miłość którą głosimy

Żeglując na srebrnych skrzydłach przez burzę
Którą może przynieść szczęśliwa miłość
Wróci w moje ramiona znowu
Miłość minionej złocistej epoki
Jestem obezwładniony przez lęki i nie wiem jaki obrać kurs?

Zaczęło się i znalazłem moją wiarę która mnie opuszcza

Ta noc wypełniona jest płaczem wyalienowanych dzieci poszukujących raju
Znak niespełnionej ambicji porusza wiatraczek na patyku
Jestem obezwładniony przez lęki i nie wiem jaki obrać kurs?
Kiedy pamięć zmienia świadka w niewinnego zużytego umierającym szaleństwem

Metodą jest nasza miłość
Nie ma innej drogi ku końcowi

W przeciwnym razie nigdy nie znajdziesz kluczy
Do mojego serca

Isolations: Zastrzegamy sobie prawa autorskie do tłumaczenia


Czy ktoś kiedyś nagra jeszcze coś tak pięknego? 

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.


Dead Can Dance - Peel Sessions, 4AD 2016, tracklista: Flowers Of The Sea, Labour Of Love, Ocean, Threshold, Instrumental, Penumbra (Avatar), Panacea (In Power We Entrust The Love Advocated), Carnival Of Light


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz