czwartek, 24 marca 2022

Charles Goeller i jego precyzyjne i szczegółowe miejskie pejzaże

Charles Goeller (1901-1955) był amerykańskim artystą z New Jersey, znanym z precyzyjnych i szczegółowych miejskich pejzaży. Styl jego prac określany jest mianem precyzjonizmu lub realizmu kubistycznego, którego największa popularność przypadała na lata 20. i wczesne 30. XX wieku. Maniera ta charakteryzowała się ostro ukształtowanymi geometrycznymi kształtami przemysłowych krajobrazów, w których dominowały drapacze chmur, mosty i fabryki. Jak sam kiedyś wyraził się, dążył do osiągnięcia emocji wyrażonej przez precyzję.


Najbardziej znanych jego obrazem jest widok Third Avenue przechowywany w Smithsonian American Art Museum, który powstał w trakcie Wielkiego Kryzysu. Perspektywa ulicy na Manhattanie ukierunkowuje wzrok na  smukły budynek Chryslera, którego jasna sylwetka kontrastuje z tym co widzimy na początku alei. A leżą tam śmieci, jakieś opakowania, puste pudła obok sklepu. Wokół kręcą się ludzie, którzy ospale zajmują się swoimi sprawami. Czy jasny gmach w oddali ma symbolizować to lepsze jutro, które być może czeka wszystkich przechodniów? Możliwe, że tak, choć jak widać droga ku niemu jest długa…


Obraz powstał w ramach działania programu Federal Art Project, będącego częścią Works Project Administration i The New Deal, do którego realizacji zatrudniono 10 000 artystów. Mieli oni za zadanie wykonać obrazy sztalugowe, malowidła ścienne, rzeźby, grafiki i fotografie, które następnie trafiały do budynków rządowych w całym kraju. W ten sposób Ameryka walczyła ze skutkami Wielkiego Kryzysu, który rozpoczął się od słynnego krachu na giełdzie 4 września 1929 roku i trwał do późnych lat 30-tych.




Kryzys gospodarczy miał poważny wpływ na twórczość plastyczną i muzykę. Bezrobocie wyniosło prawie 25 procent. Ludzie zostali zwolnieni z pracy i mieli trudności ze zdobyciem nawet posiłku, a tym bardziej możliwości zakupu dzieł sztuki. W 1934 roku prezydent Franklin D. Roosevelt przedstawił The New Deal, serię programów federalnych mających na celu zapewnienie miejsc pracy i wyprowadzenie Amerykanów z kryzysu.



Oprócz krajobrazów Goeller utrwalał także martwe natury. Są one dość szczególne. W zasadzie malarz przenosi na płótno to, co zdarzało mu się widzieć w swoim mieszkaniu. Jakieś pudełka, opakowania, ścierki na kuchennym stole, rozłożona maszyna do szycia… Zwykłe przedmioty, które odwzorowane z precyzją nabierają poetyckiej aury, jakiejś nierzeczywistej otoczki, w której zaczynamy doszukiwać się przekazu, symboliki czy metafory powiązanej z życiem codziennym. 

Charles Goeller szybko stał się popularny, jego obrazy w optymistycznych, jaskrawych, czystych kolorach przyciągały uwagę. Wystawiał swoje przemysłowe pejzaże w wielu galeriach, był również znany ze swoich pasjonujących artykułów na rzecz edukacji artystycznej. Zmarł nagle, na tętniaka w wieku pięćdziesięciu czterech lat….

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz