wtorek, 12 września 2023

Human After All - grafiki Jana Kriwola i Markosa Kaya: poprzez układ krwionośny

Moja krew co chyłkiem płynie w głębi ciała
 

Które kryje się po ciemnych korytarzach


W alkoholu w ustach kobiet krew


Podskórne życie me mierzone w litrach


I płynące wspólną rzeką w morze krwi
 

Moja krew moja krew

Mrożona wysyłana i składana w bankach krwi


Bankierzy przelewają ją na tajne konta tajna broń


Moją krwią tajna broń konstruowana


Aby jeszcze lepiej jeszcze piękniej

Bezboleśniej ucieleśnić krew

/Grzegorz Ciechowski/

To spory fragment znanej piosenki zespołu Republika. Jak brzmi po angielsku można przeczytać TUTAJ a poniżej posłuchać wykonania Grzegorza Ciechowskiego:


Dlaczego przypominamy akurat dzisiaj i akurat ten utwór? To przez Jana Kriwola i jego pomysł, aby pokazać postać ludzką lecz tylko poprzez układ krwionośny. Taki sposób ukazania człowieka nie jest nowy, ma swoją bogatą tradycję.  Od wieków autorzy ilustracji anatomicznych przedstawiali postać ludzką na tle krajobrazu rodzinnego miasta anatoma. Ale do takiego wymodelowania postaci obecnie trzeba było czegoś więcej, niż wieki temu, na przykład grafiki 3D. I tu pojawił się problem znalezienia kogoś, kto podjąłby się wykonania tego zadania. I wtedy Kriwol zwrócił się o pomoc do mieszkającego w Wielkiej Brytanii greckiego artysty i filmowca Markosa Kaya (prawdziwe nazwisko Christodoulou), który miał w swoim dorobku rozmaite cyfrowe eksperymenty. Najbardziej znanym z nich było wideo aDiatomea (2008), wystawiane w Muzeum Ernsta Haeckela, a także wizualizacje zderzeń cząstek. Kay zaczął projekt dla Kriwola od modelowania aort, a następnie wykonania rysunku cieńszych tętnic aby wypełnić figurę. W międzyczasie Kriwol fotografował miejskie krajobrazy w Warszawie, Tel Awiwie, wzgórzu Masada w Izraelu, Grenoble, Berlinie i Brukseli, a także w Kapsztadzie w Republice Południowej Afryki. Następnie Kay każde takie sfotografowane otoczenie przetworzył w 3D i umieścił delikatną figurę anatomiczną w tym otoczeniu. Marcus inspirował się ilustracjami z podręczników anatomii Andreasa Vesaliusa, Giulio Casserio i Henry'ego Graya. W rezultacie powstała seria fotografii Human After All.




Jej głównym bohaterem jest układ krwionośny człowieka który wykonuje codzienne obowiązki  – robi zakupy w sklepie spożywczym, je burgera, a nawet ma przerwę na papierosa.





Oczywiście Markos Kay robi i zrobił wiele innych rzeczy: jest  artystą cyfrowym, dyrektorem kreatywnym, i wykładowca specjalizujący się w sztuce i nauce Jego pracę można opisać jako ciągłą abstrakcję i digitalizację tajemniczych światów biologii molekularnej i fizyki cząstek elementarnych poprzez serię generatywnych eksperymentów symulacyjnych. Eksperymenty te ukazują złożoność i paradygmat nauk przyrodniczych… Jeśli zainteresowaliśmy Was twórczością tego niezwykłego artysty, to zachęcamy do śledzenia jego aktywności i zaglądania na jego stronę internetową (TUTAJ).

Ale na koniec krótkiej prezentacji projektu Kriwola i Kaya możemy spytać, po co stworzyli takie grafiki, z takim nakładem pracy? Cel wskazał jeden z autorów, powiedział, że Cykl grafik w których ciało ludzkie zostało zredukowane tylko do istoty jego życia ma na celu podważyć pojęcie granic między naszymi ciałami a środowiskiem, a także bariery społeczne, takie jak różnice rasowe i seksualne (LINK). Jak widzimy, obrazki z przechadzającym się układem krwionośnym nie są sztuką dla sztuki, ale mają nieść określony przekaz podprogowy…

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz