piątek, 14 grudnia 2018

Z katalogu Factory: Trzy postery na początek wielkiej kariery, FAC 1, FAC 3 i FAC 4

Kilkakrotnie opisywaliśmy na naszym blogu dokonania artystyczne Petera Saville'a (TUTAJ) nadwornego projektanta z Factory Records. I na pewno do tematu wielokrotnie wrócimy, zwłaszcza, że artysta odcisnął trwałe piętno na współczesnej modzie i wielkich producentach jak Adidas, Dior, i inni (TUTAJ). 

Dzisiaj natomiast w cyklu Z katalogu Factory wpis w mniejszym stopniu skupiony na warstwie muzycznej. Bowiem omawiamy początki wytwórni, zanim ukazał się słynny Factory Sample (FAC 2), o którym na pewno napiszemy. 

FAC 1 - pierwsze wydawnictwo Factory to poster autorstwa Petera Saville'a zapraszający na koncerty w maju/czerwcu 1978 roku. Występowały zespoły: Joy Division (TUTAJ), The Durutti Column (TUTAJ), The Tiller Boys, Cabaret Voltaire, Jilted John, Big in Japan i Manicured Noise. Poster wydrukowany został w pierwszej edycji w ilości 300, a następnie w roku 2003 wznowiony w ilości 500 egzemplarzy.

Zwraca uwagę logo, mężczyzna z wkładkami dousznymi stał się od wtedy znakiem rozpoznawczym wytwórni, a logo powielane jest do dzisiaj na koszulkach i bootlegach z tamtej epoki, do czego jeszcze wrócimy.

A skoro o kilku z powyższych wykonawców już pisaliśmy, może pora zilustrować muzycznie ten poster piosenkami artystów, na których przyjdzie jeszcze u nas pora. Najpierw the Tiller Boys:

 

Cabaret Voltaire, jedna z ich płyt już u nas za chwilę, zespół bardzo ważny - zwłaszcza, że występowali razem z Joy Division na słynnym koncercie w klubie Plan K (TUTAJ) w Brukseli, na którym odczyt i koncert piosenek miał idol Iana Curtisa - sam William Burroughs (TUTAJ i TUTAJ).  


Interesujący rock psychodeliczny reprezentował zespół the Manicured Noise, posłuchajmy ich utworu Metronome:


Peter Saville spotkał się z Tony Wilsonem podczas koncertu Pati Smith na przełomie roku 1977 i 1978. Od tamtego czasu stał się nadwornym grafikiem Factory (LINK). Poster nie nawiązuje do estetyki ruchu punk, a ma swoje korzenie, jak stwierdził to sam projektant, w sztuce  Jana Tschicholda, która wtedy go inspirował i bardziej pasowała do nowej fali. Do tematu jeszcze wrócimy. 

Tymczasem FAC 3, również autorstwa Savillea to plakat reklamujący koncert w piątek 20.10.1978 na którym wystąpiły trzy zespoły: Joy Division, Cabaret Voltaire i the Tiller Boys. Wydany w ilości 250, a następnie wznowiony w ilości 500 egzemplarzy zimą na przełomie 2003 i 2004 roku. 


Pojawia się już charakterystyczna czcionka, która po ewolucji stała się kolejnym znakiem rozpoznawczym Joy Division

FAC 4 to plakat zapowiadający serię koncertów z grudnia 1978. I tutaj niespodzianka, bowiem autorem jest Tony Wilson

Wystąpiły zespoły: the Adverts, Alpha Omega, The Distractions (TUTAJ), the Doomed, the Human League, Magazine, Manicured Noise, Massagna, the Undertones. Odbyło się też party świąteczne. 

Edycja w ilości 250 egzemplarzy. 

Posłuchajmy the Adverts - interesującego punk rocka z kobiecym wokalem:


i Magazine,o których na pewno napiszemy. 

A teraz zastanówmy się nad potęgą Factory Records. Nowe brzmienia, Manchester sound, przywrócenie świetności upadłemu miastu, klub, no i wpływ na modę. Tworzenie nie tylko muzyki, ale co ma udowodnić dzisiejszy post - promowanie sztuki. Całościowo wszystko tworzy niepowtarzalną atmosferę. 

Coś jak atmosfera na naszym blogu.   

Czytajcie nas - codziennie nowy tekst, tego nie znajdziecie w mainstreamie.    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz