piątek, 18 sierpnia 2023

Super deluxe edition Revolver - najważniejszej płyty the Beatles cz.24: Przecieki przed wydaniem albumu i alternatywne propozycje nazwy

 

Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy na naszym blogu omawianie specjalnego wznowienia albumu Revolver zespołu the Beatles (TUTAJ) streszczeniem wstępu Paula McCartneya. Następnie streściliśmy relację Gilesa Martina (TUTAJ) - współrealizatora nagrań, a fenomen albumu omawiał raper Questlove (TUTAJ). Opisaliśmy też historię zastosowania sitaru (TUTAJ) i jak powstawały efekty specjalne (TUTAJ), oraz zaczęliśmy omawiać rozdział zatytułowany Track by Track, w tym historię powstania piosenki Taxman (LINK), Elanor Rigby (LINK), I'm Only Sleeping (LINK), Love You To (LINK), Here, There and Everywhere (LINK), Yellow Submarine (LINK), She Said She Said (TUTAJ), Good Day Sunshine (LINK), And Your Bird Can Sing (TUTAJ), For No One (LINK), Doctor Robert (TUTAJ), I Want To Tell You (LINK), Got To Get You Into My Life (TUTAJ), Tomorrow Never Knows (TUTAJ), (TUTAJ), Peperback Writer (TUTAJ) i Rain (TUTAJ). Opis powstania projektu niesamowitej okładki albumu, autorstwa Klausa Voormanna opisaliśmy TUTAJ.

Dziś zajmiemy się opisem zdarzeń przed wydaniem płyty i przyjęciem albumu przez krytykę muzyczną.

Najpierw Melody Maker, którego dziennikarze podkreślali, że to wybitny album łamiący wszelkie konwencje muzyki pop. Podkreślano, że w czasie między Rubber Soul a Revolver wiele znaczących kapel i wykonawców z USA wydało albumy, jak choćby  The Beach Boys i ich Pet Sounds, czy Bob Dylan i jego podwójny album Blonde On Blonde. The Byrds wydali niesamowitego singla Eight Miles High, który poprzedzał album Fifth Dimension, ten z kolei brzmiał jak nie z tego świata.


Również brytyjscy artyści byli aktywni, jak choćby the Who i ich My Generation, czy Rolling Stones z ich Paint in Black, the Kinks i inni.
 
Jeszcze podczas pracy nad Revolver zaczęły pojawiać się przecieki, że piosenki będą rewolucyjne i inne od tego co dotychczas pojawiło się na rynku muzycznym. Tony Hall rozpisywał się o Tomorrow Never Knows, miał informacje, że Paul zagrał to Bobowi Dylanowi i Brianowi Jonesowi z Rolling Stones i obaj byli zaszokowani oryginalnością piosenki. 
 
Początkowo album miał ukazać się w maju, jednak w związku z przedłużającymi się sesjami eksperymentalnymi zapowiedziano, że prawdopodobnie nie wyjdzie do sierpnia. 17.06. George Martin uchylił rąbka tajemnicy. Powiedział ostrożnie, że trudno jest mówić o płycie, bowiem nie wie jaka będzie reakcja publiki, niemniej powinna ona być mocno zaskoczona.
 
 
Tajemnicą pozostawała też nazwa albumu. The Beatles Book Monthly poinformował, że zespół przegląda setki propozycji nazwy nowej płyty zaproponowanej przez fanów. 23.06. podczas pierwszego dnia pobytu w Niemczech oświadczyli, że po odsłuchaniu materiału z kasety, kandydatami na nazwy są: Beatles on Safari, After Geography, Magic Circle, Four Sides to the Circle, Disc and Musics Echo. 
 
Podczas trasy po Japonii z kolei rozważali Abracadabra. EMI z kolei otrzymało informację z nazwą Revolver w telegramie wysłanym z hotelu Hilton w Tokio 2.07. 
 
Miarą sukcesu wydawnictw zespołu była liczba piosenek coverowanych przez innych. Ponieważ zespół niechętnie wydawał single z nowej płyty, w UK coverowano najbardziej komercyjne piosenki. Przedtem nie było z tym problemu, natomiast w przypadku Revolver nie bardzo było co coverować. Stąd największą popularnością cieszyły się Here, There and Everywhere, Good Day Sunshine, For No One i Yellow Submarine
 

 C.D.N. 
 
Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.      

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz