piątek, 31 marca 2023

Super deluxe edition Revolver - najważniejszej płyty the Beatles cz.10: Love You To

 

Kilka tygodni temu rozpoczęliśmy na naszym blogu omawianie specjalnego wznowienia albumu Revolver zespołu the Beatles (TUTAJ) streszczeniem wstępu Paula McCartneya. Następnie streściliśmy relację Gilesa Martina (TUTAJ) - współrealizatora nagrań, a fenomen albumu omawiał raper Questlove (TUTAJ). Opisaliśmy też historię zastosowania sitaru (TUTAJ) i jak powstawały efekty specjalne (TUTAJ), oraz zaczęliśmy omawiać rozdział zatytułowany Track by Track, w tym historię powstania piosenki Taxman (LINK), Elanor Rigby (LINK) i I'm Only Sleeping (LINK).

Dziś opiszemy proces powstawania piosenki George'a Harrisona pt. Love You To.

Sitar, który pojawił się w grudniu 1966 roku na Rubber Soul w Norwegian Wood miał niesamowity wpływ na twórczość zespołu. Muzycy the Beach Boys wspominają, jak wielkim szokiem było dla nich, gdy usłyszeli pierwszy raz ten indyjski instrument. Zainteresowanie narodziło się podczas kręcenia Help, gdy zespół odwiedził restaurację w której grali muzycy z Indii. Kiedy Harrison spotkał się z muzykami the Byrds ci zainteresowali go jedną z płyt Ravi Shankara
 

Początkowo koncepcja piosenki była inna. Jakaś część jego intelektu podpowiadała mu, że to jest dobry kierunek. W końcu ktoś ze znajomych zaprosił Shankara na kolację i spotkali się. Harrison wspomina, że nigdy nie spędził tak wiele czasu na uczeniu się jednego rodzaju muzyki. Wspomina też, że Love You To była jedną z pierwszych piosenek w całości napisaną na sitar. Wtedy też Rolling Stones użyli sitaru w Paint in Black.
 
 
Pierwsza wersja nagrana została z Georgem na gitarze i Paulem w chórkach.
 

Sitar natomiast pojawił się w take 2
 

Natomiast w take 7 znowu śpiewają we dwóch. Przez kontakty z azjatyckim centrum muzyki George zaprosił na sesję muzyka grającego na tabli. Anil Bhagwat, wtedy student, był zaszczycony, że jego nazwisko zostało umieszczone na okładce płyty. Ale to George grał na sitarze, wbrew rozpuszczanym plotkom, że Bhagwat go miał zastępować. Efektem tych zabiegów była zaawansowana wersja take 7:
 

Finalnie jednak usunięto wokale Paula (i słusznie). 13.04.1966 dograno jeszcze wstęp na sitarze do piosenki. Warto uzmysłowić sobie, że piosenka zaczęła być nagrywana w 3 lata od wydania From Me To You... Jeśli pomyśleć że na kolejnym albumie pojawi się Within You Without You, a za chwilę The Inner Ligt to postęp był ogromny.
 

 
Dziś podkreśla się ogromną rolę Georgea w skierowaniu zainteresowania świata muzycznego na muzykę Wschodu, co stało się źródłem inspiracji dla wielu pokoleń muzyków.  
 
C.D.N. 
 
Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz