Kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy na naszym blogu omawianie specjalnego wznowienia albumu Revolver zespołu the Beatles (TUTAJ) streszczeniem wstępu Paula McCartneya. Następnie streściliśmy relację Gilesa Martina (TUTAJ) - współrealizatora nagrań, a fenomen albumu omawiał raper Questlove (TUTAJ). Opisaliśmy też historię zastosowania sitaru (TUTAJ) i jak powstawały efekty specjalne (TUTAJ), oraz zaczęliśmy omawiać rozdział zatytułowany Track by Track, w tym historię powstania piosenki Taxman (LINK), Elanor Rigby (LINK), I'm Only Sleeping (LINK), Love You To (LINK), Here, There and Everywhere (LINK), Yellow Submarine (LINK), She Said She Said (TUTAJ), Good Day Sunshine (LINK), And Your Bird Can Sing (TUTAJ), For No One (LINK), Doctor Robert (TUTAJ), I Want To Tell You (LINK), Got To Get You Into My Life (TUTAJ), Tomorrow Never Knows (TUTAJ), (TUTAJ), Peperback Writer (TUTAJ) i Rain (TUTAJ).
Dzisiaj opis powstania projektu niesamowitej okładki albumu, autorstwa Klausa Voormanna. Ten w październiku 1960 spacerował po ulicy St. Pauli w Hamburgu i nagle usłyszał wrzaski pod swoimi nogami. Te dobiegały z piwnicy, gdzie mieścił się klub Keiserkeller. Wszedł do środka i zobaczył zespół z Liverpoolu Rory Storm and the Hurricanes z Ringo na perkusji, a po nim Beatlesów z Pete Bestem na perkusji i Stuartem Sutcliffem na basie. Bardzo go to zainteresowało, nigdy wcześniej nie słyszał na żywo, kapeli grającej rock and rolla. Wyglądali bardzo dziwnie w kurtkach i przeciwsłonecznych okularach, podszedł do Johna i pokazał mu okładkę płyty jaką namalował. Ten jednak kazał mu pogadać z Stuartem - jedynym artystą w zespole.
Po 6 latach Lennon zaprosił Klausa do narysowania okładki Revolver. Zanim tak się stało Klaus cały czas kręcił się w otoczeniu zespołu, mieszkał w Londynie w jednym mieszkaniu z Georgem i Ringo, odkupił też bas Stu kiedy ten odszedł z zespołu żeby studiować sztuki w Hamburgu. Nigdy nie planował jednak życia z grania, choć grał w kilku kapelach, w tym w Manfred Mann.
Poprzednie albumy zespołu posiadały okładki w postaci zdjęć, w tym znanego fotografa Roberta Freemana. Najciekawsze było foto na With The Beatles z twarzami w półcieniu.
Freeman wtedy chciał użyć jakiegoś rewolucyjnego zdjęcia, tak też wiele z nich odrzucił (są one zaprezentowane w deluxe edition). Klaus natomiast inspirował się pracami artystki Aubrey Beardsley, której prace sprzed 70 lat przeżywały w tamtym czasie renesans.
Artystka została umieszczona później na okładce Peppera, obok Stu. Później wiele razy pokazywano okładkę Revolver jako albumu, który inspirowany był jej sztuką. Zatem tym inspirował się Klaus, ale dodatkowo portrety Beatlesów namalowane zostały w stylu pomnika z Mount Rushmore.
Okładka zdobyła nagrodę Grammy co otworzyło Klausowi drogę do innych projektów, jak choćby okładki płyt Bee Gees, Jackie Lomax czy Wet Wet Wet. Beatlesom stworzył jeszcze okładki Anthology, oraz okładkę singla Harrisona When We Was Fab, nawiązującą do Revolver.
Jako emeryt udzielał się też muzycznie między innymi na płytach solowych Ringo i George'a.
Warto dodać, że można zakupić książkę w której jest dokładnie opisana cała historia okładki. Klaus reklamuje ją tak:
Dodatkowo w deluxe edition umieszczono ogromną ilość ilustracji które miały być wykorzystane na okładce. Zrobiono z nich swoisty, imponujących rozmiarów komiks.
C.D.N.
Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz