sobota, 28 lipca 2018

Atmosphere: od Joy Division do Sylvii Plath

Każdy fan Joy Division zna okładkę płyty Atmosphere wydanej w październiku 1980 r. Na jednej jej stronie jest utwór Atmosphere, a na drugiej She’s Lost Control. Na białej obwolucie zwraca uwagę zdjęcie zimowego lasu poprzedzonego łąką pokrytą śniegiem. Biała płaszczyzna, poprzecinana czarnymi kikutami suchych łodyg, oddzielona jest od lasu niskim, kamiennym murem. Autorem zdjęcia jest Charlie Meecham, który zrobił je w Hardcastle Crags. Zapytany przez jednego z fanów podał nawet dokładne współrzędne zdjęcia: SD 989 292 (LINK). Nieopodal tego miejsca jest stary młyn…


Sensacyjne jest to, że fotograf wybrał akurat to miejsce a nie jakieś inne, bo o Hardcastle Crags Sylvia Plath, amerykańska pisarka, która popełniła samobójstwo podobnie jak wokalista Joy Division (pisaliśmy o niej TUTAJ) napisała wiersz, który w jej recytacji brzmi tak: 


Zresztą pisarka jest pochowana też niedaleko, bo w Heptonstall
 

Ale zanim utoniemy w spiskowej teorii dziejów zapoznajmy się z wyjaśnieniem Charlie Meechama, dlaczego akurat jego zdjęcie zostało wybrane na okładkę singla Joy Division: Wiele osób pytało mnie, w jaki sposób Joy Division wybrało moją fotografię do swojej płyty Atmosphere. Kiedyś telewizja z siedzibą w Manchesterze miała za zadanie pokazać program artystyczny, który wtedy nazywał się Celebration. Wówczas Daniel Meadows, który był na stażu, dostał możliwość zrobienia odcinka o fotografii. Zadanie to dostaliśmy wspólnie do wykonania ja i Chris Killip. Jeśli chodzi o mnie, zrobiłem zdjęcia krajobrazu przy użyciu kamery 5X4. Wchodziliśmy w krajobraz rozciągający się wokół mostu Hebden Bridge i pokazywałem sposób wykonywania zdjęć, robiąc fotografie w pobliżu Midgehole. Mówiłem o moim celu, jakim było uchwycenie atmosfery. Członkowie zespołu oglądali program, zapamiętali mój komentarz i poczuli, że ten obraz idealnie pasuje do ich wydawanej płyty. Okładka została zaprojektowana przez Petera Saville'a i utrzymana w bardzo prostym stylu północnego gotyku. Ludzie mówią mi, że czują, że fotografia naprawdę łączy się z muzyką, z czego jestem naprawdę zadowolony (LINK). Dzisiaj oryginalną odbitkę można kupić na jego stronie za bagatela - 100 funtów…  (LINK)


Charlie Meecham jest cenionym fotografem, innym jego dziełem, może nie tak sławnym jak ów las, lecz znanym wśród fotografików, jest dokumentacja poprzemysłowego krajobrazu Greater Manchester, opatrzona tytułem The Oldham Road. Seria zdjęć wykonana w latach 1986-1989 została opublikowana w albumie ze wstępem Iana Jeffreya i pierwszy raz pokazana na wystawie zorganizowanej przez miejscowe Stowarzyszenie Architektoniczne

Natomiast z Atmosphere związany jest jeszcze teledysk. Ale to już zupełnie inna historia, którą za jakiś czas także opiszemy.

1 komentarz: