wtorek, 24 stycznia 2023

Kształty Architektoniki, czyli takie jest życie: fotografie Tomasza Sobczaka

 Jestem magistrem sztuki, inżynierem, nauczycielem, pedagogiem, a w wolnych chwilach artystą fotografikiem. Fotografia jest moją wielką pasją. Daje mi radość, zadowolenie i satysfakcję. Każdy obiekt, który fotografuję, ma w sobie wiele piękna. Staram się je uchwycić i pokazać całemu światu. Od lat związany jestem z Tarnowem, a naturalną koleją losu jest także związek z Tarnowskim Towarzystwem Fotograficznym, w którym od czterech kadencji pełnię funkcję prezesa. Od 2019 roku jestem także Członkiem Zarządu Fotoklubu RP. Prowadziłem zajęcia z Fotografii ruchu oraz Metodykę fotografii na podyplomowych studiach z fotografii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej, którą to uczelnię ukończyłem z wyróżnieniem. Realizowałem także zajęcia Fotografiia prasowa i reklamowa na Wyższej Szkole Zarządzania i Informatyki w Rzeszowie. Pracuję w III Liceum Ogólnokształcącym w Tarnowie oraz w Pałacu Młodzieży, w którym prowadzę pracownię fotografii tradycyjnej. Przez wiele lat zajmowałem się fotografią sportową. W chwili obecnej skupiam się na fotografii studyjnej, abstrakcji oraz fotografii nieoczywistej. Jako animator kultury pełniłem funkcję kuratora wielu wystaw, organizowałem różne akcje i działania fotograficzne. Stale pracuję z młodzieżą, popularyzując fotografię. Najwięcej pozytywnej energii dają mi sukcesy wychowanków (LINK). Tymi słowami przestawia się na naszym blogu Tomasz Sobczak (ur. 1972 r.), którego zdjęcia z cyklu takie jest życie postanowiliśmy pokazać internetowej publiczności:










Ukazują one wycinek codzienności, który wielu z nas już niemal przestało dostrzegać, bo stał się częścią naszej rutyny: schody po których biegniemy do naszego mieszkania w bloku, może most, przez który jedziemy do pracy, przystanek lub peron… Ale wystarczy odrobina koloru i nagle te miejsca wybuchają nadzwyczajnością. Żywe kolory wypełniające płaszczyzny przywodzą na myśl neoplastyczne kompozycje Pieta Mondriana, a choć nie wszystkie są czworobocznymi figurami, wrażenie to każe nam inaczej na nie spojrzeć, z innej perspektywy, a nawet zatrzymać się i doszukać się oryginalności. A przez to pogodzić się z tym, że jest jak jest… C’est la vie. Takie jest życie. A skoro c’est la vie nie może zabraknąć sceny z Pulp Fiction z piosenką Chucka Berry'ego - You never can tell - Bo nigdy do końca nic nie jest pewne…


A co stanie się, gdy formom architektonicznym odejmiemy kolor? Wtedy autor zdjęć proponuje uporządkowanie chaosu poprzez zlustrowanie występujących w nich prawidłowości. Czy znalezienie algorytmu odpowiedzialnego za ugładzenie geometrii  przestrzeni ureguluje problemy, z jakim się zmagamy? Tomasz Sobczak dowodzi, że jest to możliwe. Pokazują to zdjęcia z cyklu Kształty Architektoniki wykonane w latach 2016-2017 w różnych częściach świata. Dominują zdjęcia Chicago, ale występują też kadry z Hiszpanii, Sycylii czy Gibraltaru. Nie ma fotografii z Polski, co oznacza, że w naszym kraju nie ma tego problemu... 










Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz