niedziela, 22 stycznia 2023

Z mojej płytoteki: Marillion i Real to Reel - znakomita płyta koncertowa z Joy Division w tle

W roku 1984 Marillion niesione na fali sukcesu debiutu Script for a Jester's Tear (opisanego przez nas TUTAJ), oraz znakomitego Fugazi (opisanego TUTAJ) wydają koncertówkę Real to Reel. Ponieważ na naszym blogu opisaliśmy już wszystkie albumy z udziałem Fisha, do kompletu pozostała nam jeszcze dziś omawiana płyta. 

Tracklista oryginału (bo ukazało się też CD i wznowienie z bonusami), zawiera materiał znany z obu albumów, poza dwoma utworami z singli (Cinderella Search i Market Square Heroes). Wykonanie piosenek jest znakomite i pokazuje, że Marillion w tamtym czasie byli perfekcyjni instrumentalnie i rzecz jasna wokalnie.

Oczywiście płyta winylowa, poza swoimi wszelkimi zaletami, nie odda w pełni klimatu, jakim wtedy charakteryzowały się koncerty zespołu. Ten możemy częściowo eksplorować, dzięki znakomitej okładce Marka Wilkinsona (pisaliśmy o nim TUTAJ), powstałej według pomysłu Fisha i Julie Hazelwood, która ułożyła w ciekawy collage zdjęcia z trasy autorstwa Juliana Culla.

 
Z materiałów, które przetrwały z epoki (i relacji publiki) wiadomo, że koncerty zespołu były swoistego rodzaju inscenizacjami, coś w stylu tego co robił kiedyś Peter Gabriel z Genesis. To był prawdziwy art - rock, a głównym showmanem był oczywiście Fish, zmieniający kostiumy i makijaż w zależności od utworu.

Po latach zarówno Genesis, jak i Marillion odstąpili od takich form, a ich koncerty stały się, lekko mówiąc, mało strawne.

 

Wśród zdjęć odnajdujemy akcent Joy Division - logo Unknown Pleasures na koszulce Fisha. Kto by pomyślał, że gwiazda progrocka będzie inspirowała się twórczością Iana Curtisa, choć jak wiadomo, Fish zmagał się w tamtym czasie z depresją, narkotykami a później alkoholizmem. 


Może to wiele tłumaczyć, zwłaszcza mocno depresyjne teksty lidera Marillion

Naszym zdaniem najciekawszym utworem albumu jest Cinderella Search strona B singla Assassing z 1984 roku. Znakomity utwór, choć rzeczywiście jego nieco bajkowy klimat pewnie spowodował, że nie został umieszczony na albumie Fugazi. Za to zapewne idealnie by pasował do Clutching at Straws (który opisaliśmy TUTAJ), bo jest o piciu...

W Poszukiwaniu Kopciuszka

Po naszym zerwaniu, plącząc wszystkie linie   Światło na dnie butelki - alkoholowy alfabet
Za to po drugiej stronie lustra dowód w moim odbiciu
Pięć zmysłów wygasa zataczając się w poszukiwaniu Kopciuszka
Po zerwaniu, plącząc wszystkie linie
Niepowodzenie utrzymania pionu, z celem w poziomie
Konwersacja wymaga tłumaczenia
Trzy wymiary rozpływają się podczas poszukiwania Kopciuszka, poszukiwania Kopciuszka
Po zerwaniu, pisząc wszystkie linie
Śniące barmanki, burbon i saksofon
Bez powodzenia, bez czaru, poza grą odrzuceń w papierosowym mieście
Staram się tylko utrzymać kierunek w poszukiwaniu Kopciuszka,
W poszukiwaniu Kopciuszka
Ale Samarytanka złamanych serc złamanych
Podpłynęła przez nikotynową zasłonę i wymieniliśmy pocałunek ostatniego tchnienia
Zmartwychwstanie w transie, modelka, Graal, w namiocie obietnic
Dotknąłem marzenia, złapałem marzenie, trzymam moje marzenie
By skończyć poszukiwanie Kopciuszka, poszukiwanie Kopciuszka, już nigdy więcej, już nigdy!
Objawianie manier przy łóżku po godzinach
Czekam na rozwój sytuacji z paranoicznymi oczami niczym z polaroidu
Lokaj zapamiętał numer,
Ale książę wciąż trzyma oba pantofle
A czy ty zmieniłbyś pałac w zamian za kawalerkę i „Opowieści z Canterbury?"
Może to było tylko zauroczenie lub dreszcz pogoni
Może zawsze byłaś poza moim zasięgiem, a moje serce grało asekurancko
Ale czy widziałem w twoim oku  miłość czy tylko jej odbicie w moim?
Nigdy nie będę wiedział na pewno, bo nigdy nie dałaś mi naprawdę czasu.
Daj mi czas, dlaczego nigdy nie dajesz mi czasu?
Witamy ponownie w cyrku
Witamy ponownie w cyrku
Witamy ponownie w cyrku
Zawsze używam scenariusza, lecz nigdy asekuracj
Pomimo to
Witamy ponownie w cyrku! 

Reasumując - Marillion w szczytowej formie. Szkoda, że dziś już tylko z płyty...

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.


Marillion, Real to Reel, EMI, 1984, producenci: Simon Hanhart i  Marillion, tracklista: Assassing, Incubus, Cinderella Search, Emerald Lies, Forgotten Sons, Garden Party, Market Square Heroes


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz