czwartek, 7 września 2023

Pocztówki z miasta Jana Ouwersloota

Jan Ouwersloot urodził się w 1902 roku w Goudzie i zmarł w 1975 roku w Amsterdamie. Niewiele o nim wiadomo poza trzema faktami: był samoukiem, od 1927 członkiem stowarzyszenia artystów De Onafhankelijken w Amsterdamie i wieloletnim sprzedawcą w miejscowej drogerii... 




Podobno zaczął malować po tym, gdy zobaczył dzieła dawnych mistrzów w muzeach Amsterdamu, jednak nie był wierny technice olejnej, bo także jest identyfikowany jako akwarelista, rysownik, pastelista, rytownik i litograf. Artysta przypisywany jest do nurtu de populisten, ponieważ malował tematy zaczerpnięte z własnego życia codziennego, lecz te jego widoczki nie są smutne, a opatrzone  nutą pogodnego optymizmu, ukazującą iż był pogodnym człowiekiem, mimo w sumie prostego życia bez szczególnie spektakularnych osiągnięć. Ponieważ nie mógł utrzymać się z samego malowania, jak wspomnieliśmy pracował drogerii i tworzył jedynie w wolnych chwilach. Z tego powodu oraz ze względu na precyzyjny, czasochłonny styl jego dorobek jest raczej niewielki. Jego największym osiągnięciem stało się kupno w 1940 roku przez Królewskie Muzeum Sztuk Pięknych w Belgii obrazu Na lodzie. Dopiero gdy przeszedł na emeryturę miał czas i mógł malować więcej, na tyle sporo, że dał radę przekazać swoje prace na zbiorową wystawę w Stedelijk Museum w Amsterdamie. Lecz po śmierci został w zasadzie zupełnie zapomniany, dopiero niedawno krytycy dostrzegli jego obrazy i coraz bardziej je doceniają.




Ouwersloot przede wszystkim malował widoki z okna, sceny odnotowane podczas codziennych spacerów, własnego kota, ludzi dostrzeżonych w pobliżu, lecz najchętniej przenosił na płótno zdarzenia zauważone nocą lub na właśnie na ulicy. Jednym z nich był obraz z namalowanym białym liniowcem oceanicznym Gelria zacumowanym w porcie.  Dzięki szczegółom można ustalić gdzie dokładnie okręt stał, jednym z nich jest czerwony znak reklamowy po prawej stronie firmy parowców Van den Boom Brothers. W okresie międzywojennym Amsterdam był portem, gdzie wiele dużych statków zatrzymywało się w drodze do Ameryki Południowej lub innych odległych miejsc. Gelria była dużym statkiem, mogła pomieścić do 1500 pasażerów. Oprócz emigrantów ze statku skorzystało kilkoro znanych osób, w tym pisarka Agatha Christie i poeta J.J. Slauerhoff.


Innym tego typu obrazem jest widok ulicy z dwoma tramwajami z 1934 roku. Wygląda niczym kadr z filmu noir z nastrojowymi kontrastami światła i cienia. Kompozycja pokazana została z góry, z lotu ptaka. Czy jest to naśladownictwo podpatrzonych w kinie ujęć filmowych, czy też malarz sam eksperymentował w modnym ówcześnie stylu oferującym inne spojrzenie na świat  tego nie wiemy…


Jan Ouwersloot nie ma nawet notki na popularnej Wikipedii dlatego tym bardziej należy przypominać jego prace, po to między innymi jest nasz blog.







Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz