piątek, 28 września 2018

Z mojej płytoteki: Peter Gabriel - muzyka z filmu Ptasiek



Na swojej stronie internetowej (TUTAJ) Peter Gabriel, legendarny wokalista Genesis, wspomina powstanie muzyki do filmu Birdy w reżyserii Alana Parkera (TUTAJ). Muzyka nagrana została między październikiem a grudniem 1984 roku, a wydana w roku 1985.


Gabriel współpracował wtedy z francusko-kanadyjskim producentem i multiinstrumentalistą Danielem Lanoise'm znanym choćby z pracy z U2 nad ich doskonałą płytą The Unforgettable Fire. Swoją drogą, moim zdaniem była to ostatnia godna poznania płyta tego zespołu, zresztą bardzo dobra. Ten sam producent współpracował z Gabrielem przy płycie So i US

Autor wspomina:  Zawsze kochałem muzykę filmową, gdy miałem 17 lat miałem wybór, czy iść do London School of Film Technique,  czy podjąć karierę muzyka, co było niełatwą decyzją. 

Zawsze chciałem pracować przy produkcji filmów, ale nie jako aktor, tylko jako twórca. Kiedy otrzymałem zaproszenie od Alana Parkera by pracować nad Birdy bardzo mnie to podekscytowało. 


Ptasiek nie jest bardzo znanym filmem, za to jest bardzo mocny i posiada silne przesłanie od Matthew Modine'a i Nicholas'a Cage'a którzy w tamtych czasach wcale nie byli bardzo znani.  Chwilami jest to film strasznie klaustrofobiczny i nastrojowy, dlatego podobała mi się praca z takimi skomplikowanymi strukturami i klimatami. 

Autor wspomina także, że praca nad muzyką do filmu dała mu możliwość skonsumowania swoich starszych niewykorzystanych wcześniej kompozycji. 
  
Gabriel podkreśla także, że Daniel Lanoise współpracował z Haroldem Buddem (tak tak to ten sam który nagrywał z Cocteau Twins) i wywodzi się, przynajmniej częściowo ze szkoły muzycznej Briana Eno... Jaki ten świat jest mały. 

A teraz kilka słów o płycie. Wydawnictwo którym dysponuję to wznowienie z 2017 roku na podwójnym winylu 180g - i jest to numerowana limitowana edycja (moja płyta posiada numer 000571 (wydawnictwo Caroline International). Wewnątrz znajduje się specjalny kupon pozwalający na wolny dostęp do płyty on line lub na ściągnięcie muzyki w postaci albumu wysokiej jakości w wersji 24 lub 16 bitowej.   


Wydany doskonale pod względem graficznym. Zwłaszcza imponuje niesamowitej jakości środek  ilustrowany czarno-białymi  zdjęciami z filmu. 


Myślę, że do muzyki filmowej nie raz jeszcze na tym blogu powrócimy. Tymczasem posłuchajmy chyba jednego z najlepszych utworów ze ścieżki dźwiękowej, nostalgicznego Dressing the Wound...




Peter Gabriel: Birdy, Geffen Records 1985. Tracklista: At Night, Floating Dogs, Quiet and Alone, Close Up, Slow Water, Dressing the Wound, Birdy's Flight, Slow Marimbas, The Heat, Sketch Pad With Trumpet and Voice, Under Lock and Key, Powerhouse at the Foot of the Mountain

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz