piątek, 17 maja 2019

Metamorfoza kultowej piosenki Joy Division: Od Chance do Atmosphere


Utwór Chance autorstwa Joy Division wybrzmiał po raz pierwszy w Radio Piccadilly w dniu 4 czerwca 1979 roku, zapowiedziany jako nieoficjalna wersja. Radio Piccadilly było pierwszą komercyjną stacją nadawczą w Manchesterze i rozpoczęło transmisję w 1974 r. ze studia w Piccadilly Plaza. Stacja nosiła nazwę od Piccadilly Gardens, a od 1994 podzieliła się na pasma Piccadylly Gold (potem Piccadylly 1152) i Key 103 (od 7 stycznia 2019 roku Key Radio zmieniło nazwę na Greatest Hits Manchester i gra po dziś dzień).

Nagrany właśnie w tym radio utwór Chance, w wersji demo, stał się podstawą późniejszego hitu Atmosphere. Była to jedna z pierwszych piosenek, w której grupa użyła instrumentu klawiszowego. Zresztą pisaliśmy o niej już wielokrotnie TUTAJ.  

Utwór ten od początku robił na słuchaczach ogromne wrażenie. Dość powiedzieć, że Tony Wilson, szef wytwórni płytowej Factory Records, w wywiadzie dla New Musical Express przeprowadzonym w dniu 19 maja 1990 roku przez Len’a Brown’a, powiedział, że gdy usłyszał w jaki sposób Ian Curtis wykonywał ten utwór w 1979 r., to prawie się rozpłakał. Oto ta wspomniana, pierwotna wersja z 1979 r.:

Atmosphere i She's Lost Control zostały wydane we Francji, na minialbumie Sordide Sentimentale (pisaliśmy o nim TUTAJ), którego obwoluta jest uznanym dziełem sztuki, przez co całość ma status publikacji prawdziwie kolekcjonerskiej. Unikatowość płyty dodatkowo podkreśla jej niski nakład w ilości tylko 1578 egzemplarzy. Autorem okładki był francuski artysta Jean-Pierre Lunel, który wykorzystał przy jej powstaniu zdjęcia Anton'a Corbijn'a z londyńskiego metra. Osobista kopia Iana Curtisa miała numer 2 i według Annik Honore, Curtis był bardzo dumny z tego nagrania (wspominał o tym w ostatnim wywiadzie z 2.02.1980 roku TUTAJ):
Kiedy produkowaliśmy album zostało nam kilka piosenek, nagraliśmy 16 ucięto 10 i nasz manadżer, Rob Gretton rozmawiał z nim o tym. Wspomniał o tej idei w Earcon i zaproponowaliśmy im 2 piosenki na tym wydawnictwie.  Ponieważ lubimy wydawać wszystko co nagramy w taki czy inny sposób, jak dla Earcon, wydaliśmy też rzecz nazwaną Sordide Sentimental, taki francuskojęzyczny limitowany magazyn z płytą. Są tam dwie piosenki, które nie wyszły na płycie czy singlu. Lubimy wydawać tyle ile się da, w każdej formie. To trudne z Factory z powodów limitów finansowych. Nie można sobie od tak wydać płyty bo są już inne plany. Wtedy patrzymy za inną formą wydania.

Muzykę napisali wspólnie Peter Hook i Stephen Morris w studio, podczas prób Joy Division – stąd dominuje w niej gitara basowa i werble. Słowa są oczywiście Iana Curtisa.
Piosenka opowiada o rozpadzie związku i porzuceniu. Głównym motywem lirycznym, powtarzającym się w utworze, jest walk in silence (spacer w ciszy). Wydawałoby się - dość niezwykły tytuł: Atmosphere - po prostu wynika z tekstu, a dokładnie z frazy: People like you find it easy/ Naked to see/ Walking on air (ludzie tacy jak ty uważają to za łatwe, widzieć gołym okiem – stąpać w powietrzu). Wydaje się, że chodzi tu o osobę, która może łatwo zrezygnować ze związku, odejść i nie czuć z tego powodu żadnych wyrzutów, żadnego ciężaru, zupełnie jakby chodziła w powietrzu, czyli unosiła w atmosferze. 

Wersja z Chance różni się nieco od Atmosphere.  Oryginalne słowa w Chance brzmią: Rules are broken/ false emotions (złamane zasady - fałszywe emocje) zamiast znajdujących się w Atmosphere: Your confusion/ My illusion/ Worn like a mask of self-hate/ Confronts and then dies (Twoje zmieszanie/ Moja iluzja/ Zużyta niczym maska nienawiści do siebie/ Zmierzy się [z tym], a następnie umrze). Takie zmiany zawsze coś mówią. Człowiek opisany w piosence, który został abandoned to soon/ set down with due care (Opuszczony zbyt wcześnie - Odstawiony z należytą starannością), zupełnie jak przedmiot - twierdzi, że ta druga osoba kłamała - tworzyła iluzję zaangażowanej emocjonalnie, podczas gdy tak naprawdę nosi maskę nienawiści do samej siebie. 

W Chance  poza tym są jeszcze inne słowa, których nie ma w Atmosphere: It may happen soon/ Then maybe you'll care (Może się to stać wkrótce, Więc może się zatroszczysz), a wersja z Piccadilly Radio jest dłuższa o cztery wersy, których później nie dołączono do Atmosphere, brzmią one tak:

I’m - I’m just crossing the line - just crossing the line
Trying to get back - right where I was
Back where I was - see me crossing the line
Don’t walk away


Właśnie przekraczam linię - właśnie przekraczam linię
Próbuję wrócić - dokładnie tam, gdzie byłem
Wróciłem tam, gdzie byłem - spójrz na mnie przekraczającego linię
Nie odchodź...

 

Z kolei na płycie z Atmosphere dodano efekty osiągnięte dzwonkami, do których Martin Hannett dograł echo. Zostały one wystawione i sprzedane przez Petera Hooka na aukcji, o której napisaliśmy TUTAJ.

A teraz spójrzmy na oba teksty:

Chance
 
Walk in silence
Walk away in silence
See the danger - always danger
Endless talking - life rebuilding
Don't walk away - face the danger
Walk in silence
Don't walk away in silence
See the danger - always danger

People like you find it easy
Always in tune - walking on air
They're hunting in packs
By the rivers, through the streets
It may happen soon
Then maybe you'll care
Walk away
Walk away from danger
 


Szansa
 
Idź w milczeniu
Odejdź w milczeniu
Zobacz niebezpieczeństwo - zawsze niebezpieczeństwo
Niekończące się rozmowy - odbudowa życia
Nie odchodź - staw czoła niebezpieczeństwu
Idź w milczeniu
Nie odchodź w milczeniu
Zobacz niebezpieczeństwo - zawsze niebezpieczeństwo

Ludzie tacy jak ty uważają to za łatwe
Zawsze w nastroju, stąpać w powietrzu,
Polują w sforach
Przy rzekach i wśród ulic

Może się to stać wkrótce
Więc może cię to obchodzi

Odejdź

Odejdź od [Porzuć] niebezpieczeństwo


Atmosphere

Walk in silence
Don't walk away, in silence
See the danger
Always danger
Endless talking
Life rebuilding
Don't walk away
Walk in silence
Don't turn away, in silence
Your confusion
My illusion
Worn like a mask of self-hate
Confronts and then dies
Don't walk away
People like you find it easy
Naked to see
Walking on air
Hunting by the rivers
Through the streets
Every corner abandoned too soon
Set down with due care
Don't walk away in silence
Don't walk away
Atmosfera


Chodź w milczeniu
Nie odchodź w milczeniu
Zobacz niebezpieczeństwo
Zawsze niebezpieczeństwo
Niekończące się rozmowy
Odbudowa życia
Nie odchodź
Chodź w milczeniu
Nie odwracaj się w milczeniu
Twoja konfuzja
Moja iluzja
Noszona jak maska nienawiści do siebie
Zmierzy się [z tym], a następnie umrze
Nie odchodź
To łatwe dla ludzi twojego pokroju
Widać to gołym okiem
stąpać w powietrzu
Polowanie nad rzeką
Wśród ulic
Ludzie za szybko dają sobie spokój
Udają, że im zależy
Nie odchodź - w ciszy
Nie odchodź.


A teraz posłuchamy tej najbardziej smutnej a jednocześnie najpiękniejszej piosenki o umieraniu:


Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz