Thomas Moran (1837 - 1926) miał wyjątkowo udane życie. Pomimo trudnych początków. Przyszedł na świat w Bolton, w Lancashire w Wielkiej Brytanii, w rodzinie ubogich tkaczy, którzy stali się z dnia na dzień bezrobotni w wyniku wprowadzenia maszyn tkackich po nagłej industrializacji manufaktur. Cała rodzina opuściła wówczas kraj i emigrowała do Stanów Zjednoczonych, docierając do Kensington w Filadelfii.
Nowy świat dawał inne możliwości. W wieku szesnastu lat Thomas Moran został przyjęty na czeladnika do filadelfijskiej firmy grawerskiej Scattergood & Telfer. Właśnie wtedy zaczął rozwijać swoje umiejętności malarskie głównie w technice akwareli, ucząc się wykonywania ilustracji. Miał w tym wsparcie swojego starszego brata Edwarda, który był malarzem i współpracownikiem uznanego wówczas marynisty Jamesa Hamiltona. Zresztą w tamtym czasie, u schyłku XIX stulecia, Edward Moran szybko stał się znanym i – zamożnym – malarzem. Tomasz natomiast dał poznać jako utalentowany ilustrator i świetny kolorysta, więc u końca lat 60. XIX wieku został zatrudniony na stanowisku głównego ilustratora miesięcznika Scribner. Malował wtedy krajobrazy i sceny mitologiczne, często posiłkując się tym, co udało mu się zobaczyć podczas podróży po stanach Ameryki Północnej. Po jednej z takich wypraw udało mu się sprzedać litografie Wielkich Jezior, dzięki czemu mógł odbyć podróż do Londynu aby zobaczyć obrazy JMW Turnera (ten słynny malarz doby baroku na zawsze zawładnął wyobraźnią Thomasa).
Po powrocie w 1871 r. Moran otrzymał propozycję udziału w ekspedycji Geological Survey Expedition Ferdinanda V. Haydena na tereny Parku Narodowego Yellowstone. Wraz z fotografem Williamem Henrykiem Jacksonem mieli udokumentować niezwykły krajobraz, wraz z gejzerami, kanionami i klifami, by przekonać opinię publiczną do objęcia całego tego obszaru ochroną i utworzenie Parku Narodowego. Podczas tej podróży Thomas Moran namalował swoje dwa najsłynniejsze dzieła, Wielki Kanion Yellowstone i Otchłań Kolorado które zostały zakupione przez Kongres za niebotyczną wtedy sumę 10 000 USD i zawieszone na Kapitolu w Waszyngtonie. Sukces, sława i finansowa niezależność pozwoliły artyście na podróż do Wenecji (śladami Turner’a). Kupił tam oryginalną gondolę, którą przewiózł do Stanów Zjednoczonych i potem wielokrotnie malował w scenerii weneckiej.
Artysta ożenił się z Mary Nimmo (1842-1899), również grawerką, która specjalizowała się w wykonywaniu rycin ze scenkami rodzajowymi z życia Anglii, Szkocji, Long Island, New Jersey, Florydy i Pensylwanii. W 1881 roku była jedną z ośmiu Amerykanów i pierwszą kobietą wybraną do londyńskiego Royal Society of Painter-Etchers. Para miała dwie córki i syna. W 1899 r. Mary zmarła pielęgnując córkę Ruth, która zapadła na dur brzuszny. Trzeba zauważyć, że wszyscy bracia Thomasa: Edward (1829–1901), John (1831–1902) i Peter (1841–1914) byli malarzami a także jego siostrzeńcy: Edward Percy Moran (1862–1935) i Jean Leon Gerome Ferris (1863–1930). Thomas zmarł w sędziwym wieku w swojej rezydencji w Santa Barbara…
Moran’a można uznać za praojca ruchów ekologicznych. Zanim namalował region Yellowstone, amerykańska opinia publiczna nie chciała wierzyć w doniesienia o cudach, które znajdują się na Zachodzie kraju. Dopiero prace malarskie Thomas’a przekonały Amerykanów iż warto zachować ten teren dla przyszłych pokoleń i nie prowadzić tam prac eksploatacyjnych. Majestatyczne krajobrazy o niewiarygodnej głębi i sugestywnej kolorystyce na zawsze zainspirowały mieszkańców Stanów Zjednoczonych i wprawiły ich w dumę. Dzisiaj są trwałą częścią amerykańskiej kultury, choć poza Ameryką Północną nie są zbyt znane. Jednak często używa się je jako ilustracji, niektóre z obrazów zdobią okładki płyt, przede wszystkim z muzyką klasyczną, lecz nie tylko. Jeden z pejzaży znalazł się na płycie greckiego zespołu A Diadem of Dead Stars.
o którym nic bliżej nie wiadomo, poza jednym, iż majestatyczne krajobrazy świetnie dopełniają ich mistyczną muzykę.
Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz