Czy nie macie wrażenia, że zabytki w krajobrazie najczęściej występują w stanie ruiny? Zazwyczaj patrzymy tylko na cień tego, czym były. Ich potęgę znamionującą wielkość cywilizacji, która je stworzyła, możemy zobaczyć tylko na starych rycinach lub uruchamiając wyobraźnię, na podstawie opisu starych ksiąg. Tak jest w przypadku Akropolu, Karnaku, naszego Krzysztoporu... ich splendor nieodwracalnie przeminął. Jedynie w powietrzu unosi się aura chwały dawnych wieków.
Lecz w ostatnich latach pojawił się projekt, kreacja, nie wiadomo nawet jak to nazwać - przestrzenna rzeźba, architektura? Włoski artysta, Edoardo Tresoldi (ur. 1987), używając siatki z drutu , od 2013 roku na nowo stwarza to, co nieobecne, przywracając na moment nieistniejącą bryłę materii. Zaczął od rzeźb sylwetek ludzkich, a potem... przekroczył wymiar czasoprzestrzeni i odwrócił strumień czasu przywracając niebyłą architekturę. W ten sposób w 2016 roku we współpracy z włoskim Ministerstwem Kultury przeprowadził restaurację bazyliki Paleocristiana w Siponto, uzyskując unikalną zbieżność archeologii ze sztuką współczesną.
Lecz w ostatnich latach pojawił się projekt, kreacja, nie wiadomo nawet jak to nazwać - przestrzenna rzeźba, architektura? Włoski artysta, Edoardo Tresoldi (ur. 1987), używając siatki z drutu , od 2013 roku na nowo stwarza to, co nieobecne, przywracając na moment nieistniejącą bryłę materii. Zaczął od rzeźb sylwetek ludzkich, a potem... przekroczył wymiar czasoprzestrzeni i odwrócił strumień czasu przywracając niebyłą architekturę. W ten sposób w 2016 roku we współpracy z włoskim Ministerstwem Kultury przeprowadził restaurację bazyliki Paleocristiana w Siponto, uzyskując unikalną zbieżność archeologii ze sztuką współczesną.
W jednym z wywiadów przedstawił wykładnię swoich działań, prezentując na podstawie rysunkowego schematu przebieg zdarzeń, w które się wpisuje miejsce przygotowane pod architekturę, na którym potem stawia się budowlę. Ta trwa aż zostaje opuszczona. Ten etap jest decydujący, bo staje się graniczny, pomiędzy tym, co materialnie istnieje a tym co przechodzi w stan genius locci, wtedy puszczone budynki stają się najpierw ruinami a potem znikają i pozostawiają po sobie ranę. I tu wkracza Tresoldi ze swoim projektem. Przywraca kształt oryginalnej architektury, ożywiając ruinę i wprowadzając ją w stan metafizyczny.
Przeźroczyste bryły oferują odbiorcy doświadczenie czasowego przenikania przeszłości do teraźniejszości.
Artysta jest doceniany, w 2017 roku Forbs umieścił go w gronie 30 najbardziej wpływowych artystów europejskich do 30 roku życia. Jego prace były prezentowane w przestrzeni publicznej całego świata, do Dubaju pod Nowy Jork, na stanowiskach archeologicznych, a także podczas festiwali sztuki i muzyki współczesnej. W 2018 r. Tresoldi zdobył Złoty Medal Architettura Italiana.
Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz