niedziela, 14 sierpnia 2022

Ten album warto znać: Dreadful Shadows i ich debiut Estrangement, porcja solidnego gotyku

Zupełnie przypadkiem natknąłem się ostatnio na cover piosenki Tanity Tikaram - Twist In My Sobriety w wersji gotyckiej zespołu Dreadful Shadows. A ponieważ wykonanie było całkiem niezłe, postanowiłem sięgnąć do dość bogatej dyskografii niemieckiej kapeli. Ale może najpierw oficjalny teledysk do wspomnianego coveru:


Słychać w tym Xymox, Sisters of Mercy, nieco może wokalnie Marilyna Mansona. Ale klimat jest dość ciekawy. 

Zespół posiada, co dziś jest rzadkością, w miarę profesjonalną stronę www choć nieaktualizowaną prawdopodobnie z powodu zawieszenia jakiś czas temu działalności (obecnie znowu grają) (LINK).

Dowiadujemy się z niej, że Dreadful Shadows powstał w 1993 roku. Pierwszy skład to : Sven Friedrich (wokal, gitara akustyczna, keyboard), Reiko Jeschke (gitara), Frank Hofer (gitara), Jens Riediger (bas), Ron Thiele (perkusja, wokal). Po perturbacjach w składzie we wrześniu 1993 roku podpisali umowę z Sounds of Delight/SPV gdzie jesienią 1993 roku wydają omawiany dziś debiut. O ile dobrze policzyłem, mają na swoim koncie 6 albumów długogrających. 

Dzisiejsza płyta przypomina klimatami wiele zespołów, poza wspomnianymi na pewno słychać tutaj Dead Can Dance, chwilami w nieco ostrzejszych momentach przypomina się i wczesna LacrimosaThe 69 Eyes (ich album omawialiśmy TUTAJ) oraz Theatre of Tragedy (opisaliśmy ich doskonały album TUTAJ). Niemniej cały koktajl jest twórczy, a album wypada zupełnie interesująco, kilka piosenek wpada w ucho już po pierwszym przesłuchaniu.

Magiczne otwarcie - Resurrection jest wezwaniem ducha, wyrwaniem go z męki i rozkazem stawienia się. Po nim doskonały i okraszony smyczkami Over The Worst. 

Skończyłeś najgorsze

Cisza dookoła

Twoje marzenia legły w gruzach

Jak szklanka w twoich ustach 

Skończyłeś to co najgorsze 


Nie ma żadnego znaczenia

Co mówią ludzie

Jak uciekłeś stąd

Byłeś sam na swojej drodze

Skończyłeś najgorsze

Po samotnej walce

Nie wiesz, co jest po lewej co po prawej 

Ale daj spokój

Nadziei, że jest już za późno

Skończyłeś najgorsze...

Dead Can Wait jest bardziej dynamiczny, z analizy tekstu wynika, że to piosenka o kimś komu dano drugą szansę przed śmiercią. Być może chodzi o śmierć kliniczną? Still Alive  to piosenka o tym, że mimo iż życie nas boleśnie doświadcza, to ciągle trwamy. 

W świetle ognia w tym miejscu

Widziałem płonącą twarz

W ogniu pioruna

Widziałem swoją twarz, ale wciąż żyję

W świetle - ognia

Widziałem światło - w nocy 

W świetle - ognia

Widziałem swoją twarz 


Through The Mirror to smutna piosenka o samotności.. 

Jeśli chcesz mnie znaleźć

Spójrz na mnie po drugiej stronie lustra

Zobacz mnie siedzącego tutaj

Czekając na nadchodzący dzień

Przejdę przez lustro

By być z Tobą

Zadawaj mi nudne pytania

Odpowiem ci, ale mnie nie usłyszysz

Opowiadaj mi historie

Posłucham cię, 

Ale jestem daleko

Funeral Procession jest nastrojową balladą o własnej procesji pogrzebowej. Może brzmi naiwnie, ale każdego z nas to czeka... To jedna z najlepszych i najbardziej romantycznych piosenek - można powiedzieć moment kulminacyjny całego albumu... 

Zimna noc - mój oddech zamienia się w lód

Długa droga do tego świętego miejsca zaczyna się teraz

Jasny księżyc świeci nad drzewami

Nie czuję się dobrze, bo to ja umarłem 


Kondukt pogrzebowy

W moim umyśle kondukt pogrzebowy

To jest mój kondukt pogrzebowy

W moim umyśle jest kondukt pogrzebowy


Teraz jestem tam i widzę te szczęśliwe twarze

Jest tylko jedna dziewczyna, która płacze

Teraz mnie postrzega i przychodzi do mnie

Dotyka mojej twarzy, jej palce są zimne 


Kondukt pogrzebowy

W moim umyśle jest kondukt pogrzebowy

To jest mój kondukt pogrzebowy

W moim umyśle jest kondukt pogrzebowy


Dziewczyna w czarnej sukience zaczyna drżeć

Umiera w moich ramionach

A jej szeroko otwarte oczy wpatrują się w niebo

Gdy jej ciało powoli rozpada się na tysiące  kawałków 

A Sea Of Tears jest również spokojny, jakby stanowił przedłużenie poprzedniej piosenki. Zdaje się, że chodzi tutaj o podsumowanie nieudanego związku... To kolejna świetna kompozycja

Szedłem ulicami

Widziałem, widziałem tyle świateł

Widziałem tak wielu ludzi

Bez patrzenia w twarz

Chodź nad morze

Do morza łez

Poszedłem tam, gdzie nic innego się nie porusza

Poszedłem do morza smutku

Poszedłem tam, gdzie nic innego się porusza 

Poszedłem do morza łez

Była tam dziewczyna w białej sukience

Jej twarz wyglądała tak nieszczęśliwie

Czy była królową nocy?

Nie miała siły by płakać...

Do końca pozostały jeszcze 4 utwory: Dirge, Her Devotion, The Release, Estrangement/ Untitled. Pierwszy ma bardzo ciekawy symfoniczny wstęp, i przypomina nieco dokonania Sisters of Mercy. Kolejne są równie dobre jak reszta albumu, chyba najbardziej wyróżnia się spośród nich The Release.

Będziemy jeszcze sięgali po kolejne wydawnictwa Dreadful Shadows, w sam raz do słuchania na jesienne popołudnia...

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.

Dreadful Shadows, Estrangement, Sounds of Delight/ SPV, 1993. Tracklista: Resurrection, Over The Worst, Dead Can Wait, Still Alive, Through The Mirror, Funeral Procession, A Sea Of Tears, Dirge, Her Devotion, The Release, Estrangement/ Untitled

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz