niedziela, 14 maja 2023

Z mojej płytoteki: The Cardigans i Gran Turismo - nostalgiczne podróże w krainie uczuć


Swego czasu mocno zasłuchiwałem się w dokonaniach Szwedów, pokłosiem czego jest posiadanie kilku albumów z ich dyskografii. Wydaje mi się, że najlepszy z nich to omawiany dziś Gran Turismo (czwarty album zespołu) z 1998 roku. Nostalgiczny, pełen ciekawej muzyki i jak można wywnioskować z tytułu, rzeczywiście jest to niesamowita podróż w poszukiwaniu uczucia. 

Płyta szatą graficzną rzeczywiście nawiązuje do podróży, no i dodatkowo okraszona jest dwoma wielkimi przebojami, z których Erase/Rewind jest moim ulubionym... 


Ona zmienia zdanie, więc cofnij swoją taśmę i ją skasuj. Prosty i krótki tekst, jak zresztą większość na albumie, i lekka wpadająca w ucho melodia - oto przepis na hit. Podobnie zresztą jest z drugim wielkim hitem z tego albumu, czyli My Favourite Game...

Nie wiem, czego szukasz
Nie znalazłeś tego kochanie, to pewne
Rozdzierasz mnie i rozrzucasz dookoła
W kurzu czynu i czasu
I nie jest to z pożądania, widzisz
To nie jest sprawa ty kontra ja
To w porządku, że chcesz mnie dla siebie
Ale na końcu zawsze jestem sama

I przegrywam moją ulubioną grę
Znowu tracisz rozum
tracę dziecięce marzenia
Przegrywając moją ulubioną grę

Wiem tylko, po co byłam królową
Innego ciebie, żebym mogła kochać cię bardziej
Naprawdę myślałam, że mogłabym cię tam zabrać
Ale mój eksperyment prowadzi donikąd
Miałam wizję, że mogę cię zmienić
Głupia misja i śmiertelna walka
Powinnam była to zobaczyć, kiedy moja nadzieja była silna
Moje serce teraz jest czarne, a moje ciało smutne

I przegrywam w moją ulubioną grę
Znowu tracisz rozum
Przegrywam w moją ulubioną grę
Znowu tracisz rozum
tracę młodość
Przegrywając w moją ulubioną grę
 


Do tego mamy jeszcze 9 innych piosenek, i szczerze mówiąc nie ma wśród nich słabszych. Wszystkie mają w sobie to coś, czego nieraz zespołowi wcześniej brakowało - taką swoistą dojrzałość, i jeśli ktoś patrzył na zespół z perspektywy ich wcześniejszych hitów, jak choćby Lovefool, musiał mocno zmienić zdanie. 

Na otwarcie już jest mocno - bardzo nostalgiczny Paralyzed to świetny starter i od razu wiadomo o czym będzie ten album...

Tutaj twój zdrowy rozsądek się poddaje
I zaczyna się miłość
Nigdy nie trać przyczepności
Nie potykaj się
Nie upadaj
Stracisz to wszystko
Najsłodszy sposób na śmierć

Spoczywa  w środku
Nie możesz się schować
To najgorszy ogień
Och, to dziwne pragnienie
Nie możesz kłamać
To niepotrzebna walka

Tutaj twój zdrowy rozsądek się poddaje
I zaczyna się miłość
Nigdy nie trać przyczepności
Nie potykaj się
Nie upadaj

Stracisz to wszystko
Najsłodszy sposób na śmierć

Kiedy twoja krew wysycha
Jesteś sparaliżowany
To zje twój umysł
Powstrzymałeś to
Przychodzi do ciebie w powolnych atakach
To najgorszy ogień

Tutaj twój zdrowy rozsądek się poddaje
I zaczyna się miłość
Nigdy nie trać przyczepności
Nie potykaj się
Nie upadaj
Stracisz to wszystko

Najsłodszy sposób na śmierć

Także jest to poważne ostrzeżenie.... Po nim opisany wcześniej Erase/Rewind po którym znowu wracamy do spokojniejszych, wręcz leniwych rytmów w Explode, piosence w której zespół ustami Niny Persson zapewnia nas, że jest się w stanie nami zająć.


Startero to znakomita piosenka o nowym początku, zostawiamy przeszłość za sobą, ale musimy sobie zdawać sprawę, że ten nowy początek jest bliżej naszego końca... Na kolejny - możemy już nie mieć czasu. 

Znowu nowy początek
Trochę bliżej
Znowu nowy początek
Trochę bliżej
Znowu nowy początek
Trochę bliżej końca... 

Z lekkiego uspokojenia wyrywa nas Hanging Around kolejny dynamiczny i wręcz znakomity utwór. Mistrzostwo świata!


Zastanawiam się, jak to jest
Patrząc twoimi oczami
Zaproponowałeś mi spróbować
Ale zawsze się spóźniałam
Filtry, których używam
Dają mi wymówkę
Zabieram to, co prawdziwe
Czuję to i przepala mi się bezpiecznik
 

Zawieszam się
Przed kolejną rundą
kręcę się w pobliżu

Przed  kolejną rundą
trzymam się

Tej samej starej piosenki 

Zawieszam się
Przed kolejną rundą
Dopóki coś mnie nie powstrzyma

Zastanawiam się, jak to jest
Idąc u twego boku
Pomyśleć, zanim powiem
I poruszać się z taką samą prędkością, jak idziesz
Chcę mieć wagę
By zatrzymała mnie w twoim stanie
Oglądam to z góry
kocham, ale to nie dla mnie

Zawieszam się
Przed kolejną rundą
kręcę się w pobliżu

Przed  kolejną rundą
trzymam się
Tej samej starej piosenki
 

Zawieszam się
Przed kolejną rundą
Dopóki coś mnie nie powstrzyma


Dobrze, że to był trzeci singiel promujący album, w dodatku ze znakomitym klipem, wyjaśniającym znaczenie owego hanging around.


Higher jest delikatnie mówiąc erotykiem a po nim Marvel Hill - o wyimaginowanym wzgórzu i rozstawaniu się z rzeczami ziemskimi, prawdopodobnie przed śmiercią. My Favourite Game opisaliśmy powyżej. Po nim Do You Believe tekst którego można odbierać różnie. Ogólnie rzecz biorąc wokalistka nie wierzy, że miłość może ocalić świat. Junk of the Hearts jest o niemocy dokonania wyboru i tkwieniu w nieudanym związku. Album kończy instrumentalny Nil, też bardzo ciekawy.

Reasumując, to znakomity album na wiosenne dni, bo przecież nie w każdy dzień wiosny musi świecić słońce.

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.


 

 

The Cardigans, Gran Turismo, producent: Tore Johansson, Stockholm Records, 1998, tracklista: Paralyzed, Erase/Rewind,Explode, Starter, Hanging Around, Higher, Marvel Hill, My Favourite Game, Do You Believe, Junk of the Hearts, Nil.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz