niedziela, 29 września 2019

Z kasety magnetofonowej: Alice in Chains - Słoik z muchami - To wszystko gówno prawda, o czym mówisz

W zasadzie Alice in Chains uważany jest za jednego z klasyków grunge, choć prezentowane dziś wydawnictwo stylistycznie od głównego nurtu prezentowanego przez zespół, dość  znacznie odstaje. Mam w kolekcji większość ich albumów (na pewno będą tu prezentowane), w tym wydany niedawno na winylu znakomity album live, do którego też na pewno wrócimy.  
Jar of Flies z 1994 roku jest specyficzny, nastrojowy, po prostu inny i ma swój niepowtarzalny klimat, zwłaszcza jeśli jest się w posiadaniu kasety.
Zatem dziś w cyklu Z kasety magnetofonowej (patrz TUTAJ) przyjrzymy się temu właśnie wydawnictwu.

Zgniłe jabłko, rozpoczynające album, nawiązuje do grzechu, kończy się niewinność, głos ma ignorancja, a to co widzi autor przestaje być realne:

What I see is unreal
I've written my own part
Eat of the apple, so young
I'm crawling back to start


Piosenka imponuje doskonałą linią basu, gitarą początkowo nieco przypominającą brzmieniem harmonijkę ustną i od początku wprowadza niesamowity klimat. Po nim robi się nostalgicznie, Nutshell bowiem niesie w sobie typowo amerykańską refleksję. Autor zmaga się z przeciwnościami losu, ale nade wszystko ceni swoją wolność, w przeciwnym wypadku wolałby być martwy... I Stay Away nieco odstaje od całości płyty, może poza początkiem, ale refren psuje tą piosenkę. Jest chyba zbyt mało melodyjny. No Excuses to bez wątpienia piosenka o uzależnieniu, o tym jak łatwo można utonąć.

Wycieńczony i smutny, 
krwawię za ciebie
Myślisz, że to zabawne, 
ale ty też się w tym toniesz  

Whale and Wasp jest moim ulubionym utworem - to jest klimat, mimo że instrumentalny zawiera w sobie ładunek emocji i smutku... Choćby dla tej piosenki warto mieć Słoik w swojej kolekcji. Szkoda, że ten utwór nie kończy minialbumu... Mamy bowiem jeszcze dwie piosenki: Do not Follow, odstający od klimatu, mógłby być ilustracją jakiegoś dobrego westernu, i ratujący sytuację Swing on This.
Matka powiedziała - ​​wróć do domu
Ojciec powiedział - wróć do domu
Siostry mówiły - wróć do domu
Moi przyjaciele powiedzieli - wróć do domu
Ja powiedziałem

Zostaw mnie, wszystko jest w porządku
Nie widzisz, nic mi nie jest
Trochę schudłem, dobra
Mimo tego śpię spokojnie

Potem usłyszałem głos
Powiedział „Synu, masz wybór”
Potem uderzyłem się w twarz

Pozwól mi trwać, nic mi nie jest
I tak się obudziłem
Tam jest zbyt jasno
Mogę się zmieniać, nie mogę dać się sterować
Więc odpędzam ich
Przez chwilę zostaję
Trochę schudłem, dobrze
Ale i tak nie śpię

Teraz muszę iść do domu
Rób to tak jak w Rzymie

Pozwól mi być, wszystko w porządku
Nie widzisz, że nic mi nie jest?
Trochę schudłem, dobrze
I tak śpię
Pozwól mi być, nic mi nie jest
I tak nie śpię

Toby wciąż się śmieje
Brzmi nieźle, kurwa!
Tak się śmieję
To wszystko gówno prawda, 

O czym mówisz 

Ten swoistego rodzaju protest song, mówiąc słowami Dezertera: zostawcie mnie, odczepcie się, kończy znakomite wydawnictwo. 

Warto na koniec wspomnieć, że epka jest pierwszą w historii muzyki debiutantką na pierwszym miejscu listy przebojów Billboardu. W pierwszym tygodniu sprzedano w USA 141 000 egzemplarzy, a do dzisiaj ponad 4 miliony... 

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.




Alice in Chains - Jar of Flies, Columbia, 1994, producent: Alice in Chains, tracklista: Rotten apple, Nutshell, I stay away, No excuses, Whale and wasp, Don't follow, Swing on this.   

2 komentarze:

  1. Dla mnie "Whale and Waasp" to taka Pinkfloydowska kompozycja. Fajny blog o konkretnej muzyce, poczytam sobie, dzięki :)
    PS. uwielbiam Joy Division
    PS2. Byłoby miło, gdybyś zajrzał i na mój blog:
    https://riversidebluesnr2.blogspot.com/

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień dobry Janusz - miło że się u nas podoba. Zapraszamy częściej, a i my chętnie dodamy Twój blog do obserwowanych - mamy nadzieję że i Ty dodasz nasz. NA prawym pasku na dole mamy też listę czytanych blogów, już tam wrzucamy Twój! Stay tuned. Alice jeszcze będzie a Joy są non stop. Codziennie nowy wpis.

    OdpowiedzUsuń