piątek, 9 kwietnia 2021

Z mojej płytoteki: Eskobar - There's Only Now, przyzwoite nostalgiczne granie

 


W 2001 roku ukazuje się druga płyta długogrająca zespołu Eskobar ze Szwecji. Kupuję ją bo w owym czasie miałem jeszcze telewizor, i zdaje się że na MTV lansowano ten klip - od niego wszystko się zaczęło:


Podobieństwa do Oasis są łatwo dostrzegane, niemniej zespół ma ciekawe brzmienie i melancholijne piosenki, więc teraz w okresie wiosennym, nadaje się idealnie na lekkie ocieplenie klimatu na naszym blogu. 

Po jakimś czasie do powyższego doszedł hit wykonany wspólnie z Heather Nova, czyli Someone New, który otworzył kapeli wejście na szczyty list przebojów. Piosenka mimo że jest mocno popowa, niesie w sobie jakiś ładunek nostalgii, a takie granie jak najbardziej nam odpowiada.

Do Eskobar postanowiłem sięgnąć bowiem zespół wypuścił już dwie EPki z nowej płyty, wraca do nas po ostatnim albumie wydanym w 2008 roku, czyli po dość długiej przerwie.

Omawiany dziś There's Only Now - najlepszy w dorobku grupy,  jest bardzo ładnie wydany - jak na tamten czas urzeka stylistyką łączącą nowoczesność z lekkim konserwatyzmem. 

Na okładce industrialne krajobrazy, wewnątrz za to zdjęcia zespołu na tle drzew - przypominają słynne fotki Beatlesów z sesji Rubber Soul.





Zespół nagrał album w składzie: Daniel Bellqvist (wokal), Frederick Zall (gitara), Robert Birming (perkusja). Wszystkie utwory zostały skomponowane wspólnie, wyjątkiem jest  Someone New napisany z Heather Nova. Płyta nagrana została w Sztokholmie.  

Album otwiera melodyjny Move On z ciekawym riffem tak typowym dla Eskobar. Po nim jeden z lepszych utworów na albumie - Why London? Przecież to ani dom rodzinny, a wręcz przeciwnie - strefa wojny, więc niby dlaczego tam się wybierać? Po nim On the Ground, mimo że dość melodyjny to nie należy do najlepszych utworów albumu. A kolejnym jest hit Into Space:

Niektórzy udają się w kosmos, aby znaleźć inną cywilizację
Niektórzy mówią, że to marnotrawstwo, a inni wolą odpoczywać
Mam miłość tutaj na miejscu, dla mnie to strata czasu ta pogoń
Nie znajduję śladu w tobie, w tobie
Musisz wyluzować uwolnić swój umysł
Zostawiając ciebie i mnie za sobą,
Nigdy nie przekraczaj tej granicy
Kiedy nie da się już odpuścić 
Musisz się otworzyć, wejść do środka
Wewnątrz znajdziesz wszechświat
Nie musisz podróżować po niebie
Być świadomym i wiedzieć
Gdzieś we mgle ze smakiem przypominam sobie pocałunek
Przypomnij sobie czasy, kiedy to było piękne miejsce
I podczas tej podróży w kosmos, to ja jestem tym, który siebie zadziwił
Bo w tobie, w tobie nie znalazłem żadnych wartości godnych pochwały

Tell Me I am Wrong  to też znakomita, nostalgiczna piosenka o trudnościach związanych z uczuciami.


Worship You - takie klimaty powinny dominować w muzyce zespołu.

Wystarczyło jedno spojrzenie, jeden uśmiech
By pewnej nocy serce zostało złamane
To było prawdziwe, to jedyna wymówka
Ale wiem, że przebaczenie jest jedynie marzeniem
Czczę cię, uwielbiam

Save the Day jest utrzymany w klimacie Crowded House, co nie zmienia faktu, że to też doskonały utwór, rzecz jasna o miłości. Something Is Lost - jest za to dość dynamiczny więc pora zwolnić. I to jak - Skyscraper bowiem to arcydzieło i dla mnie jeden z najjaśniejszych punktów tej płyty. 

Stojąc wysoko nad ziemią
Czekam na wiatr
Wypchnij mnie jak najdalej
Pozwól mi wypróbować skrzydła
Drapacz nieba mnie porusza
Wieżowiec
Drapacz chmur mnie porusza
Zabierz mnie z tego miasta

Piękny futurystyczny tekst, którego dziś  - po 40 latach, zapewne nie powstydziłby się sam Ian Curtis. Coś jakby współczesne Shadowplay... 

Do końca mamy dwa utwory - Someone New, o którym wyżej i Snowman. Ten ostatni jest znakomity na zakończenie. Pełen nostalgii tekst wydawał się patrzeć na kolejne dokonania zespołu z nadzieją.

Kazali bałwanowi zdjąć ubranie
Zdjęli jego futro,
Pazury
Wyjęli jego duszę
To co zrobił,
Wydawało się idealną rzeczą do zrobienia
Ale czy tak jest?
Jego oczy były takie niebieskie
Nie nosił butów
Zostawili go, aby wszyscy mogli go zobaczyć
Bo bali się tego, kim mógłby się stać
Był taki sam jak ty i ja
Zostawili go na resztę jego istnienia
Zmusili bałwana do wyłupienia oczu,
Zdjęli skórę
Wyjęli serce
To, co zrobili
Wydawało się być, idealną rzeczą do zrobienia
Ale czy to prawda?
Jego oczy też były niebieskie
Nie nosił butów
Zostawili go, aby wszyscy mogli go zobaczyć
Bo bali się tego, kim mógłby być
Był taki sam jak ty i ja
Zostawili nas tak 
Na resztę naszego istnienia 
 



Eskobar - There's Only Now, V2 Music Scandinavia 2001, tracklista: Move On, Why London, On the Ground, Into Space, Tell Me I am Wrong, Worship You, Save the Day, Something Is Lost, Skyscraper, Someone New, Snowman.

Reasumując - na pewno mistrz w swojej klasie dlatego nie może być innej oceny. 


 


Strona Eskobar jest TUTAJ

Jest jeszcze jeden zespół, grający podobnie, również gitarowo i nostalgicznie. I są również ze Szwecji. Napiszemy o nich kiedy zrobi się już zupełnie ciepło. Dlatego czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz