Koneserzy sztuki hiszpańskiej zostali zaskoczeni nie lada niespodzianką. Otóż znalazł się obraz Joaquina Sorolli (1863-1923) – Paris Boulevard (Bulwar Paryski) – który został sprzedany prywatnemu kolekcjonerowi w 1890 roku a potem zniknął na 134 lata.
Paris Boulevard, namalowany przez Sorollę podczas wizyty w stolicy Francji w latach 1889–1890, przedstawia tętniącą życiem kawiarnię, w która o zmierzchu przyciąga tłumy paryżan. Jego twórca – który był zazwyczaj kojarzony z jasnymi, przesyconymi słońcem scenami z śródziemnomorskich plaż – pojawia się wśród klientów kawiarni. Siedzi przy jednym ze stolików z jakimś żołnierzem i pali cygaro. Po powrocie do Hiszpanii Sorolla z powodzeniem zaprezentował Paris Boulevard na Wystawie Narodowej w 1890 roku.
Choć dziś nazwisko Joaquína Sorolli nie jest znane poza Hiszpanią, cieszył się on dużą popularnością za życia. Sorolla stosował na przełomie wieków własną, kojarzoną tylko z jego nazwiskiem odmianę impresjonizmu. Najchętniej malował wybrzeża Walencji, w której się urodził, głównie migoczące w słońcu fale i jasny piasek plaż.
Oprócz widoków morza, Sorolla malował również inne krajobrazy: pasma górskie Guadarramy i Sierra Nevada w Granadzie. Pejzaże były pretekstem do uchwycenia nurtu rzek, odbić w wodzie, przesuwających się cieni i odważnie przyciętych kadrów odtwarzanych scen. Fascynowała go ciągła zmiana światła wraz z ruchem słońca. Od 1906 roku Sorolla eksperymentował ze światłem, promieniami filtrowanymi przez liście ogrodów, które stały się tłem niektórych portretów.
Malował w Alhambrze w Granadzie i Alcázar w Sewilli ze względu na znajdującą się tam mieszankę architektury, roślinności i wody. Po 1911 roku zaprojektował własny ogród, który malował od 1916 roku. Był to jego prywatny kawałek natury, jego własny Eden...
Wpływ Joaquína Sorolli na innych hiszpańskich malarzy był tak głęboki, że jego naśladowców określano mianem sorollistów. Po śmierci Sorolli w 1923 roku jego wdowa, Clotilde García del Castillo, większość twórczości męża podarowała narodowi. Obrazy te pomogły w utworzeniu kolekcji Museo Sorolla, która została otwarta w domu artysty w Madrycie w 1932 roku.
W zeszłym roku Hiszpania rozpoczęła całoroczne obchody stulecia artysty. Na jego zakończenie od połowy października 2024 r. do lutego 2025 r. w Galerii Zbiorów Królewskich otwarto istotną dla hiszpańskiej historii sztuki wystawę: Sorolla one hundred years of modernity (Sorolla, sto lat nowoczesności). Organizatorem wydarzenia jest National Heritage and Light Art Exhibitions we współpracy z Hispanic Society of America, Museo Sorolla, Museo del Prado i Musée d'Orsay.
Odnaleziony obraz jest jedną z 77 prac artysty, wypożyczoną z kolekcji krajowych i międzynarodowych, w tym z USA i Meksyku.
Obrazy i inne informacje o artyście za LINK.
Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz