wtorek, 11 grudnia 2018

Z katalogu 4AD: Bauhaus - Dark Entries

Kultowy singiel zespołu Bauhaus (powstałego w Northampton w 1978 roku) został zrealizowany 10.03.1980  roku w składzie: Peter Murphy (wokal), Daniel Ash (gitara), David J (bass) i Kevin Haskins (perkusja)(LINK). 

Zespół wniósł ogromny wkład w rozwój wytwórni 4AD, a później kolejnej Beggars Banquet. Zrealizowali swój pierwszy singiel Bela Lugosi's Dead dla bardzo małej wytwórni the Small Wonder, w roku 1979, właśnie wtedy kiedy Ivo Watts-Russell (TUTAJ) rozpoczynał tworzenie kampanii nazwanej później 4AD

Epka Dark Entries, nagrana w 1980, była jedną z czterech płyt mających zapoczątkować działanie wytwórni Axis (później 4AD). I tylko ta płyta została wznowiona pod nazwą 4AD. Nazwa Axis bowiem była zastrzeżona dla innej wytwórni, istniejącej już od 1970 roku i posiadającej swoje logo (LINK). 

W zasadzie Dark Entries, mimo że jest uważana przez niektórych za oficjalny debiut Bauhaus, to nim nie jest, bowiem tym był utwór God In An Alcove, rozdawany jako dodatek na pocztówce do gazety Flexipop magazine, podobnie zresztą było z Terror Couple Kill Colonel. Czyli tak na prawdę to, licząc dodatkowo Bela Lugosi's Dead, czwarte wydawnictwo typu singiel tego zespołu. Bauhaus dla 4AD nagrał również debiutancki album In the Flat Field.

Płyta zawiera dwa utwory: A1: Dark Entries, na B1: Untitled. Numer katalogowy wydawnictwa to 4AD 3 (LINK). Okładka singla przedstawia obraz zatytułowany Ink In The Small Hours autorstwa Paula Delvaux.
Warto dodać, iż piosenka zainspirowała wielu artystów, w tym i polskich. Że wspomnę legendarny Garaż w Leeds (TUTAJ) z Adamem Białoniem na wokalu (chłopaki pamiętacie waszego pierwszego fana z czasów debiutu w Jarocinie ???).

Muzycznie, co tutaj wiele mówić. Jest to po prostu ostre pierdolnięcie. Mocny riff, schematyczna gra sekcji rytmicznej, szybkość i bezkompromisowość. Trudno się dziwić, że te walory muzyczne urzekły nawet samego Iana Curtisa, który wspomniał zespół w swoim ostatnim wywiadzie (TUTAJ), i miał rzekomo uczestniczyć w jego koncercie podczas sesji Closer, choć co do tego mamy wątpliwości (TUTAJ).
  
A tak wyglądało to w nagraniu z epoki. Live z Londynu z 1982 roku, jest moc:
 
Czytajcie nas, codziennie mowy wpis - tego nie znajdziecie w mainstreamie.

2 komentarze:

  1. This is a neat post and commentary on the brief history of Bauhaus. I keep forgetting that Love and Rockets splintered off of Bauhaus. “Bela Lugosi Is Dead” and “Cuts You Up” by Peter Murphy, I assumed in the past was the primary sound of Bauhaus. It appears I was mistaken.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hello Michael - thank you for your opinion and your comment. We have just stared with our blog so all posts are rather short. However, we will return to Bauhaus in near future. It is good to start form the very begining and this has been done here. Thank you for your remark, we are happy helping to change your mind. Regards,

    OdpowiedzUsuń