niedziela, 31 grudnia 2023

Ten album warto znać: Xymox i Twist of Shadows - taneczny gotyk na Sylwestra

Kiedy po drugim albumie Clan Of Xymox zespół lekko odindustrializował brzmienie i wydał znakomity album Medusa (opisany TUTAJ) czekaliśmy co stanie później. Od grupy odszedł Pieter Nooten (warto zobaczyć TUTAJ i TUTAJ) jeden z jego filarów, a dawni członkowie zmienili nazwę na Xymox i zaoferowali nam omawiany dziś album. Powiem szczerze, że został on na początku przyjęty dość chłodno, bo to styl taneczny. Po czasie jednak odkryliśmy w nim pokłady romantycznych klimatów a muzycy pokazali nam, że można gotyk lekko skomercjalizować tak że nadaje się on do tańca, ale cały czas zachowuje klimat nostalgii typowy dla gatunku. 

Dlatego dziś, kiedy w wirze sylwestrowego uniesienia ktoś zechce lekko się zadumać, zachowując jednak taneczne klimaty, warto sięgnąć po Xymox.

Zaczyna się typowo tanecznie od Evelyn - piosenki o zmaganiach z przeciwnościami losu, na które najlepszym lekarstwem są uczucia. Obsession wprowadza nas już w poważniejsze klimaty, ale tylko do refrenu.

Siedzimy w twoim pokoju, jest ciemno i dziwnie
Z żółtymi palącymi się świecami
Na zewnątrz pada deszcz srebrzysty i jasny
Oślepiające światło rozbiło się na niebie

Jest tak jak powinno być, jest idealnie jak w deszcz
Jest tak jak powinno być, jest idealnie jak w deszcz
W nocy nie spaliśmy, a wizje były tak nierealne
W nocy nie spaliśmy, a widoczność była idealna

To mnie trzyma
To mnie trzyma

Uśmiechy i głosy nagle się zmieniły
Oczy i cienie na zbyt małej odległości
Czy jest ktoś, kogo znam? Czy jest ktoś w ogóle?
Czy jest ktoś, kogo znam? Czy jest ktoś, do kogo zadzwoniłem?

Jest tak jak powinno być, jest idealnie jak w deszcz
Jest tak jak powinno być, jest idealnie jak w deszcz
W nocy nie spaliśmy, a wizje były tak nierealne
W nocy nie spaliśmy, a widoczność była idealna
 

Więc kiedy słońce świeci ci w oczy
A wiatr potrząsa liśćmi lasu
W nocy nie śpij, a wizje będą tak nierealne
W nocy nie śpij, a widoczność będzie idealna

To mnie trzyma
To mnie trzyma

Craving z nieco ponurym wstępem przechodzi w coś, co nawiązuje do drugiego albumu zespołu i spokojnie mogłoby się na nim znaleźć, a już na albumie Medusa jak najbardziej. To opis walki ze wspomnieniami po nieudanym związku. Blind Hearts - wielki hit, i nie ma się co dziwić, Znowu dźwięki jakie znamy z Medusy. No i to spokojne spowolnienie w środku..

Jak długo to zajmie
Zanim zobaczysz
Że nie ma dla ciebie miejsca
Wewnątrz mnie

Głęboko w naszych sercach
Jesteśmy sami
Głęboko w naszych ślepych sercach
Skóra i kości

Na wiele sposobów
Straciłaś godność
Hej, dziewczyno, poddaj się
I twoją beznadziejną ekstazę
 

Głęboko w naszych sercach
Jesteśmy sami
Głęboko w naszych ślepych sercach
Skóra i kości

Pocałuj Niebo
Pocałujcie się nawzajem
Pocałuj Ziemię
I pocałuj morze
Wszystko zamiast mnie
Wszystko zamiast mnie
Pocałuj swoje cenne przeznaczenie

Głęboko w naszych sercach
Jesteśmy sami
Głęboko w naszych ślepych sercach
Skóra i kości

Kość niezgody
Kość niezgody
Kość konwencji
Tylko to wiemy 

Pora na zwolnienie rytmu, w końcu na imprezie musi być też coś wolniejszego - do przytulania. Nadaje się do tego idealnie The River - piosenka o poszukiwaniu miłości, która jest jak rzeka i w końcu wpływa do morza. Znowu pora n nieco bardziej skoczne rytmy - A Million Things to piosenka o bezsenności kiedy to zbyt późno położyłeś się spać, a wkoło ciebie tysiące emocji... Tonight - znowu klimacik... dla mnie numer jeden tej płyty. Zwyczajnie piękna piosenka... 

Za każdym razem kiedy patrzę na Ciebie
Zastanawiam się, co się dzieje
Za twoim szczęśliwym uśmiechem
To musi być coś naprawdę mocnego

Pełnia księżyca krąży wokół
Pełnia księżyca krąży wokół
W tę tajemniczą noc

Czas będzie 
płynął tej nocy
Czas umrze tej nocy
Dziś wieczorem
Dziś wieczorem

Za każdym razem, gdy na mnie patrzysz
Zastanawiam się, co się dzieje
Gdybym tylko umiał pływać
W tych tonących myślach
Dziś wieczorem

Zejdźmy po schodach
Wkrótce podążaj za wszystkimi
Zejdźmy po schodach
Wkrótce wszyscy podążają za wszystkimi
Bo czas płynie tylko z tobą
Czas umiera tylko z Tobą

Czas będzie płynął tej nocy
Czas umrze tej nocy
Dziś wieczorem
Dziś wieczorem
Dziś wieczorem

Czas umiera tylko z Tobą
Tylko z tobą
Tylko z tobą
Tylko z tobą

Pora na damski wokal Anke Wolbert, co jest już dla Xymox tradycją. Imagination to kolejny jasny punkt tej płyty i znowu słychać syntezator rodem z Medusa.

Doszłam do granic niezdecydowania
Ktoś mnie popycha
Wszystkie miasta, metro, rzeki
Nie ma już dla mnie dobrego kierunku

Wcześnie zgubiłam drogę do domu
Nie obchodzi mnie to, bo nie zostanę tam
Jedyne co słyszę to ten cichy szept
Czy będziesz tu jeszcze raz?

Wyobraźnia usuwa cienie
Każdego dnia byłam bez ciebie
Wyobraźnia chroni przed cieniami
Każdego dnia zostaję bez ciebie
Zbyt wiele razy - bez ciebie

Widziałam twoje oczy w kolorze fioletowym
Widziałam twoje oczy w kolorze niebieskim
Wszystkie kwiaty, łzy i twarze
Wszystkie te dni, które spędziłam z tobą

Raz po raz uciekałam
Obawiam się, że zgubiłam się w ciemności
Czy słyszysz ten cichy szept?
Czy będziesz tu jeszcze raz?
 

Wyobraźnia usuwa cienie
Każdego dnia byłam bez ciebie
Wyobraźnia chroni przed cieniami
Każdego dnia zostaję bez ciebie
Zbyt wiele razy - bez ciebie

Wybierz i zmień to, mówisz
Jak możesz pozwolić temu uciec
Zobacz burze przez rozbite okno
Zobacz piękno padającego deszczu, mówię
Każdego dnia byłam bez ciebie
Każdy cień podąża za mną
Czy nie widzisz, że zostawiłeś swoje ślady?
W zbyt wielu twarzach

Wyobraźnia usuwa cienie
Każdego dnia byłam bez ciebie
Wyobraźnia chroni przed cieniami
Każdego dnia zostaję bez ciebie
Zbyt wiele razy - bez ciebie

In a City to nieco słabszy moment albumu, chwilami są tutaj zapożyczenia z innych piosenek i to nie tylko muzyczne, ale też i tekstowe. Album kończy instrumentalna Clementina. Jest pełna napięcia i niepokoju i doskonale nawiązuje do poprzednich dokonań zespołu ... 

Twist of Shadows to największy komercyjny sukces grupy, ale czy jej najlepszy album? Zależy co kto lubi, jedno jest pewne - to ich najlepsza płyta z muzyką taneczną i idealna porcja muzyki na ostatnią noc 2023 roku. Bo nie jest to typowa muzyka taneczna i pozostawia cień niepokoju, tak jak czasy w których przyszło nam żyć...

Naszym czytelnikom i sympatykom życzymy szampańskiej zabawy i wszystkiego dobrego w nowym roku. 

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.

  

Xymox - Twist of Shadows, producent: Greg Walsh, Polygram 1989, tracklista: Evelyn, Obsession, Craving, Blind Hearts, The River, A Million Things, Tonight, Imagination, In a City, Clementina.

     

2 komentarze:

  1. Twist Of Shadows to jedna z najważniejszych dla mnie płyt. Doskonałe wyważenie mroku i muzyki tanecznej. Z przyjemnością wracam do tej muzyki i wciąż mam dreszcze gdy jej słucham. Cieszę się że ją przypomnieliście. Mam tylko jedno drobne zastrzeżenie. Piszcie, że utwór In The City to słabszy fragment tego albumu z czym absolutnie nie mogę się zgodzić. Dla mnie to jedna z najpiękniejszych i najważniejszych kompozycji. Zdaje sobie sprawę, że to rzecz gustu niemniej nie mogłem pozostawić tego bez komentarza 😜 Pozdrawiam i życzę wszystkiego co najlepsze w tym nadchodzącym roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzajemnie wszystkiego naj! Trzymajmy się - pozdrawiamy zaprzyjaźnionego bloggera!

      Usuń