niedziela, 7 lutego 2021

Z mojej płytoteki: Opposition - Empire Days, czyli księga cytatów


W kopercie w której znajduje się płyta muzycy umieścili motto - słowa autorstwa
Billie Holliday: Wiem, że ludzie nie rozumieją  mojego śpiewania. Oni ani mnie nie lubią, ani nie nienawidzą. Po prostu nie ma możliwości ich zadowolić, jeśli ktoś nie powie im wcześniej czy jestem dobra czy zła. Tak więc jeśli robisz coś nowego musisz poszukać kogoś kto im to powie.


Empire Days
to wydawnictwo zespołu z 1985 roku. Można powiedzieć, że brzmieniowo przypomina wcześniejszy album, mianowicie Promises (o którym kiedyś tutaj jeszcze napiszemy). Chwilami nawet (myślę o np. First Suspect, a zwłaszcza 
War Zone) nawiązuje do Intimacy (opisywaliśmy ten album TUTAJ). Powyższy cytat znajduje się osobno, stanowiąc motto całego albumu, ale Mark Long - autor tekstów umieszcza między piosenkami inne cytaty, tak jakby miały być one dla nas drogowskazem pozwalającym zrozumieć przekaz.

Album otwiera dynamiczny Five Minutes, konfrontacja między kochankami, a może jedną ze stron jest śmierć? Przecież ona chce tylko pięć minut a to przecież być może całe życie.


Po nim cytat Lenny Bruce'a - amerykańskiego komika: Jest tylko to co jest, to co mogłoby być nigdy nie istniało

Następny utwór Abusing Words nie należy do moich faworytów, za to Fool For You zdecydowanie tak. Tym razem obu piosenek nie dzieli żaden cytat.



Czasami myślę, że gdybym tak nie żył
wtedy też bym się śmiał
I z całą tą bezpłatną radą, 
bez której pomyślałaś
że niemógłbym przez to przejść

Jestem dla ciebie głupcem
To nie jest rewolucja. To tylko mój wkład
Jestem dla ciebie głupcem
To nie jest rewolucja. To tylko obserwacja

Czasami czuję to z całą pewnością siebie,
że powinienem mieć większą kontrolę
I z całą tą szczerą radą, o której byś pomyślała
że mógłbym przez to przejść

Jestem dla ciebie głupcem
To nie jest rewolucja. To tylko mój wkład
Jestem dla ciebie głupcem
To nie jest rewolucja. To tylko obserwacja

Czy zawsze jesteś taka pewna
Ale nie zdajesz sobie sprawy, że znalazłem cel
Wiem o czym myślisz
Ale nie zdajesz sobie sprawy, że potrafię być tak opanowany 

Za to cytat pojawia się właśnie teraz. Jest tym razem autorstwa Henrika Ibsena: Nikt nie powinien zakładać najlepszych spodni kogoś innego, żeby iść walczyć o prawdę i wolność. I znowu odnosi się on do piosenki która właśnie wybrzmiała. Poprzedza natomiast dwa znakomite utwory: First Suspect Susan Gets By On Love.

Postawiłam dwie filiżanki na stoliku do kawy
Moglibyśmy rozmawiać całą noc
Naprawdę myślę, że mnie rozumiesz
Śmiało dokończ wino
Mówisz, że jestem tylko kolejnym facetem
To tylko kolejna noc
Chodźmy do łóżka
Musisz wstać do pracy
Jestem głównym celem, a ty jesteś pierwszym podejrzanym

Postawiłem dwie filiżanki na stole w kuchni
Już prawie 8:15
Mogę cię gdzieś podwieźć
Śmiało dokończ herbatę
Mówisz, że jestem tylko kolejnym facetem
To tylko kolejna noc
Chodźmy do łóżka
Musisz wstać do pracy
Jestem głównym celem, a ty jesteś pierwszym podejrzanym

Przed kolejną piosenką pojawia się dziecięca rymowanka, a dokładnie jej fragment pt. Królowa Kier, i przychodzi pora na finał strony A If That Wasn't Love. Piosenka o końcu miłości, coś jakby Mark Long znał Odchodząc Republiki... To kolejny znakomity kawałek jakby odrzut z sesji Intymacy.

Stronę B otwiera Someone To Talk To, smutna piosenka o chęci odbycia zwykłej rozmowy:

To smutne, takie smutne
Potrzebuję z kimś porozmawiać
ale wygląda na to, że mówię do siebie

Po nim Mr Cleanam i War Zone, jeden z najlepszych utworów albumu. Po pierwszym pojawia się cytat H.V. Mortona o spacerze po Londynie, jednoznacznie wskazując, że był on inspiracją do stworzenia postaci Mr Cleanama - bohatera piosenki (w której występuje na gitarze nikt inny jak sam John Porter). Drugi utwór jest natomiast pełen jakiegoś egzystencjalnego niepokoju, co nie dziwi, bo opisuje zachowanie żołnierza w strefie działań wojennych.

Stephen mówi, że muszę przejść przez drut
Nowa desperacja, nowa panika
W ziemi niczyjej, którą kopię, nie poddając się
Wydaje się, że nie mogę kontrolować tej emocji
Gdzie jest mój wróg
Drżę i jestem w szoku
Tutaj w strefie działań wojennych

Stephen mówi, że powinienem spróbować lepiej się wytłumaczyć
Ale nie mam słów ani cierpliwości
Tutaj, na niczyjej ziemi, wszystko wydaje się takie spokojne
Wydaje się, że nie mogę kontrolować tej złości
Gdzie jest mój wróg, drgam i jestem w szoku
Tutaj w strefie działań wojennych


Od kolejnego tekstu na wkładce albumu oddziela go cytat, tym razem podpisany Mass Observations (być może chodzi o brytyjski projekt badawczy). Cytat brzmi: Nie dostaję jednak żadnych nowych flag, używam tylko starych, które zostawiłem sobie z ostatniej wojny... 

Następnie wolno wynurza się z mroku Who's Been Telling You Lies?

Kiedy byłeś w szkole, nauczyli cię rywalizować
Powiedzieli, że to zaspokoi Twoje potrzeby
Próbowali sprzedać ci rzeczy, których nie chcesz
I nie potrzebujesz
Które spełnią Twoje pragnienie
Mam dziurę w głowie, daj mi więcej
Mam dziurę w kieszeni, po prostu daj mi więcej

I jak przystało na piosenkę o praniu mózgu, znajdujemy pod nią cytat z Gorge'a Orwella

Jest całkiem prawdopodobne, że ryby z frytkami, pończochy z jedwabiu artystycznego, łosoś w puszce, czekolada po obniżonej cenie, filmy, radio, mocna herbata i baseny piłkarskie powstrzymały rewolucję...

The World's First Vitaphone Announcement opatrzony jest cytatem amerykańskiej aktorki Judy Garland w końcu chodzi o wprowadzenia systemu kinowego zwanego VitaphoneStoisz na skrzydłach… i czasami chcesz krzyczeć, ponieważ zespół brzmi tak dobrze. Potem wychodzisz i jeśli to naprawdę dobra publiczność, to może nawiedzić cię bardzo dziwny zestaw emocji. Nie wiesz, co robić. To jest połączenie uczucia jakbyś był królową Wiktorią i kompletną dupą. 

Płytę kończy znakomity Empire Days...

Żyjąc marzeniami stu tysięcy
Widząc, że życie to nie tylko kawałki papieru

Siedziałem w powozie z jakimś Anglikiem o wąskich ustach
Mówiąc, jak dobre musiało być życie przed związkami
Możesz postawić na swoim
Były też zyski
Marzenia o dniach imperium
A facet z telewizji mówi mi, że wszystko w porządku
I jak nam wszystkim jest o wiele lepiej niż wcześniej
Wciąż mówią, żebyś się uśmiechał
Podczas gdy oni siedzą i liczą
Marzę o czasach imperium

Żyjąc marzeniami stu tysięcy
Widząc, że życie to nie tylko kawałki papieru

Płyta Empire Days pokazała ciekawe oblicze zespołu. Bardzo mocno inteligentne, ale jednocześnie mniej emocjonalne niż to które znamy z Intymacy. Muzyka też, mimo że bardzo nostalgiczna, jest zapewne mniej chłodna. Oba wydawnictwa rozdziela album Promises, który zapewne wkrótce pojawi się na naszym blogu. 

Tymczasem zespół niedawno powrócił znakomitym Somwhere in Between (zrecenzowanym przez nas TUTAJ), oraz kilkoma innymi wydawnictwami (warto zobaczyć TUTAJ, TUTAJ i TUTAJ). Czekamy na kolejny album studyjny, który jest już w trakcie realizacji...
 

Czytajcie nas - codziennie nowy wpis, tego nie znajdziecie w mainstreamie.     

Opposition - Empire Days, Charisma 1985, Five Minutes, Abusing Words, Fool For You, First Suspect, Susan Gets By On Love, If That Wasn't Love, Someone To Talk To, Mr Cleanam, War Zone, Who's Been Telling You Lies?, The World's First Vitaphone Announcement, Empire Days
 
    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz